Visa daagt start-ups uit met Europees Everywhere Initiative. Inzet: 50.000 euro.

11/04/2017

Het Visa Everywhere Initiative daagt start-ups uit om innovatieve betaaloplossingen te bedenken die lokale gemeenschappen weten te verbinden, het reizen tussen steden makkelijker maken of bijdragen aan eenvoudig internationaal reizen. De winnaars krijgen tot 50.000 euro, kunnen gebruik maken van het Visa Developer Platform en mogen een beroep doen op de experts en het netwerk van Visa.

Londen, Verenigd Koninkrijk – 11 april 2017 – Visa Inc. (NYSE: V) daagt start-ups en innovatieve fintechbedrijven in 19 markten uit om mee te doen aan het allereerste Europese Everywhere Initiative. Deelnemers maken kans om tot 50.000 euro te winnen voor het opzetten van een ontwikkelingsprogramma, samen met Visa of aan de hand van een businesspartnerschap met financiële instellingen uit Visa’s netwerk. De winnaars krijgen daarnaast toegang tot Visa API’s via het Visa Developer Platform en kunnen een beroep doen op gerenommeerde mentors en technologen om hun ideeën verder uit te werken.

Het eerste Everywhere Initiative werd in 2015 gelanceerd in de VS. De focus in de betalingssector verschuift steeds meer van plastic naar digitaal. Met het project wil Visa dan ook de ontwikkeling van vernieuwende betaaloplossingen stimuleren. Bijna 1.000 start-ups namen deel aan het project. Samen hebben zij zo’n 1,7 miljard dollar aan fondsen ingezameld. Behalve in Europa organiseert Visa dit jaar ook Everywhere Initiatives in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië.

Europese organisaties die in aanmerking komen om deel te nemen aan de wedstrijd worden uitgenodigd ideeën voor businessoplossingen – die inspelen op één of meer van de volgende uitdagingen – in te sturen via de Everywhere Initiative-website die live zal gaan op woensdag 19 april:

Local Community Challenge: Hoe kunnen digitale betaaloplossingen mensen samenbrengen en meerwaarde bieden voor lokale gemeenschappen?

Regional Intercity Challenge: Hoe kunnen mobiele technologieën en met elkaar verbonden toestellen ervoor zorgen dat mensen efficiënter van de ene naar de andere stad reizen?

International Travel Challenge: Hoe kunnen nieuwe producten en diensten – gebaseerd op API’s van Visa – internationaal reizen makkelijker maken?

Bill Gajda, senior vice president, innovatie en strategische partnerships: "De klantervaring speelt een centrale rol in de betaalindustrie, een sector die in razend tempo groeit en verandert dankzij de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Wedstrijden als Visa’s Everywhere Initiative hebben als doel om via technologische innovatie het vertrouwen in vernieuwing te bevorderen en de consument nog meer gebruiksgemak te bieden. We focussen bewust op lokale gemeenschappen en de ervaring van reizigers en hopen zo de levenskwaliteit van mensen waar dan ook te verbeteren. Het project was al erg succesvol in de VS. Nu kijken we uit naar inzendingen van innovatieve Europese start-ups die op zoek zijn naar financiering en een vruchtbare samenwerking. We zullen dan ook alles op alles zetten om hen te helpen bij het verwezenlijken van revolutionaire ideeën."

Inschrijven kan van 19 april tot 17 mei 2017. Van 26 tot en met 28 juni 2017 presenteren de finalisten hun ideeën live voor een jury tijdens Money 20/20 in Kopenhagen.

Meer informatie over de wedstrijd vindt u hier.

Over Visa’s Everywhere Initiative

Visa's Everywhere Initiative is een innovatieproject met als doel baanbrekende betaaloplossingen te creëren. De focus in de betalingssector verschuift immers steeds meer van plastic naar digitaal, en naast traditionele stakeholders dingen nu ook nieuwe spelers naar een plaats in de betaalmarkt. Het allereerste Everywhere Initiative werd in 2015 gelanceerd in de VS. Tot nu toe hebben bijna 1.000 start-ups samen zo’n 1,7 miljard dollar aan fondsen ingezameld. Hierbij werden 60 finalisten aangewezen en 14 winnaars gekozen.

In 2017 wordt het eerste Everywhere Initiative georganiseerd in Europa. De wedstrijd staat open voor bedrijven uit 19 landen: Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Israël, Nederland,

Noorwegen, Polen, Portugal, Oostenrijk, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

In alles fases van de competitie is de voertaal Engels.