Visa roept op tot gestandaardiseerde betalingen bij het opladen van elektrische voertuigen

02/02/2022

Overal makkelijker en vlotter opladen door interoperabele betaalnormen voor laadsystemen

• Visa pleit voor het invoeren van interoperabele betalingsnormen op oplaadsystemen voor elektrische voertuigen (EV), waarbij verschillende systemen zonder beperkingen samen kunnen werken, om de consument meer gemak en keuze te bieden.
  • Visa start een dialoog met fabrikanten van oplaadpunten voor EV om na te gaan welke belemmeringen er zijn voor de installatie van contactloze betaalpunten en om betrouwbare oplossingen te vinden.
  • Visa wordt de eerste vertegenwoordiger van de financiële diensten- en betalingsgemeenschap die toetreedt tot CharIN, een non-profit internationaal oplaadinitiatief dat samenwerkt met alle onderdelen van de e-mobiliteit waardeketen.

Amsterdam, 2 februari 2022Visa (NYSE: V) doet een oproep om de systemen voor vlotte, interoperabele betalingen in oplaadpunten voor elektrische voertuigen (EV) in heel Europa te standaardiseren. Het bedrijf gelooft dat de Europese EV-laadsector consumenten de vrijheid moet geven om met de door hen gekozen methode te betalen – door ‘open-loop’ en interoperabele betalingen in te voeren. Dit zijn directe betalingen waarbij verschillende systemen zonder beperkingen samenwerken.

Algemene norm voor EV-betalingen
Op dit moment is er geen algemene norm in de sector voor de acceptatie van betalingen aan EV-laadpunten. Dit leidt tot een systeem waarbij consumenten in heel Europa vaak niet kunnen kiezen welke betaalmethode zij willen gebruiken en tot één enkele optie worden gedwongen (bijvoorbeeld door zich aan te melden bij een app of een programma van een provider). Soms kunnen ze hun voertuig zelfs niet opladen omdat ze niet zijn ingeschreven bij de vereiste aanbieder. Slechts een beperkt aantal Europese landen, zoals Duitsland, heeft een gestandaardiseerde aanpak in de wetgeving opgenomen.

Om consumenten te helpen, gaat Visa met fabrikanten van oplaadpunten voor EV en andere marktleiders uit de sector overleggen om na te gaan welke belemmeringen en welke oplossingen er zijn voor de algemene acceptatie van interoperabele contactloze en digitale betalingen.

Bevorderen van wereldwijde laadnormen
Visa zal als eerste bedrijf uit de financiële diensten- en betalingssector als volwaardig lid toetreden tot het Charging Interface Initiative (CharIN). CharIN heeft als doel wereldwijde oplaadnormen te bevorderen. Dit doen ze door deelnemers uit de e-mobiliteit samen te brengen om een wereldwijde infrastructuur, een veilig oplaad- en betalingsprotocol en nieuwe technologieën te ontwikkelen en zo de overgang naar EV te vergemakkelijken en een snellere invoering aan te moedigen. Via het CharIN-lidmaatschap wil Visa zijn deskundigheid op het gebied van betalingen inzetten om deze doelstellingen te ondersteunen.

Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland: "Wij geloven dat de grootschalige invoering van elektrische voertuigen de sleutel is tot het bereiken van de netto nul-doelstellingen van Europa. Als we willen dat mensen elektrisch gaan rijden, is het van essentieel belang dat zij gemakkelijk kunnen betalen om hun auto op te laden. Op dit moment is dat niet het geval. Wij vinden dat dit moet veranderen zodat consumenten de keuze hebben die zij verdienen. We willen ons steentje bijdragen aan het vinden van oplossingen voor deze uitdaging en starten daarom gesprekken in de sector over hoe contactloze en digitale betalingen als standaard kunnen worden geaccepteerd. We kijken ernaar uit om als lid van CharIN deel te nemen aan het debat."

Claas Bracklo, voorzitter van CharIN: “Aangezien we een keerpunt bereiken voor de invoering van elektrische voertuigen, is de behoefte aan een wereldwijde standaard om infrastructuur aan te sluiten en bestuurders van elektrische voertuigen een probleemloze ervaring te bieden, belangrijker dan ooit geworden. CharIN werkt al vele jaren samen met OEM's, laadfabrikanten, software- en onderdelenleveranciers, energieleveranciers, nutsbedrijven en vele andere belanghebbenden van de EV-laadketen. We beseffen dat ook het gemak en de consistentie van beschikbare betaalmethoden van cruciaal belang zijn voor een soepele gebruikerservaring. Daarom zijn we erg blij dat Visa nu deel uitmaakt van onze alliantie en bereid is om met hun rijke ervaring bij te dragen aan een gemakkelijke, snelle en veilige betalingservaring voor de klant.”