Newsroom

Visa Payment Monitor: helft Nederlanders verwacht dat er over vijf jaar standaard met smartphone wordt betaald

20/12/2022

Amsterdam, 20 december 2022 – Betalen met contant geld zal in de toekomst steeds minder belangrijk worden: de helft van de Nederlanders (47%) denkt dat het over vijf jaar niet meer gebruikelijk zal zijn om met contant geld te betalen. Dat blijkt uit de jaarlijkse Visa Mobile Payment Monitor*, een representatief marktonderzoek onder 1.071 Nederlanders in samenwerking met Forsa. Een derde van de Nederlanders (32%) heeft contant geld al afgeschreven en draagt zelden of nooit cash op zak. Hoe ziet de toekomst van betalingen in ons land er verder uit? Zo’n vijftig procent (52%) denkt dat mobiel betalen – via smartphone of wearable – de standaard wordt.

Contactloos betalen blijft voorloper
Waar de populariteit van mobiele betalingen in de lift zit, blijft de pinpas nog het favoriete betaalmiddel in Nederland, voor 63 procent van de Nederlanders geniet deze manier van betalen de voorkeur. Contant geld volgt (17%), maar kort daarna komt betaling via smartphone, waaraan inmiddels bijna evenveel Nederlanders (15%) de voorkeur geven. Nederlanders zijn voornamelijk fan van contactloos afrekenen. Inmiddels heeft bijna iedereen (93%) al eens een contactloze betaling gedaan in een winkel. Ook na corona blijven Nederlanders contactloos afrekenen omdat het snel, veilig en hygiënisch is.

Naast contactloos betalen is ook mobiel betalen, via smartphone of wearable, sterk in opkomst. Van de mobiele betalers is 71 procent zo tevreden dat zij niet meer zonder deze betaalmethode kunnen. De meest genoemde voordelen van mobiel betalen zijn het thuis kunnen laten van de portemonnee (32%) en de bespaarde tijd in de rij aan de kassa (31%).

Wel geïnteresseerd, nog niet overtuigd
De groep die nog geen gebruik maakt van mobiel betalen gaat wellicht binnenkort overstag: één op de drie niet-gebruikers (32%) zegt in de komende twaalf maanden mobiele betalingen te willen uitproberen. De belangrijkste redenen om nog geen gebruik te maken van mobiele betalingen zijn de niet-zichtbare voordelen ten opzichte van andere betaalmethoden (38%), zorgen over de veiligheid (28%) en het niet willen pakken van de smartphone of wearable bij de kassa van de winkel (20%).

Waarborging van veiligheid
Het waarborgen van de veiligheid is voor de betalingssector een belangrijke factor. Om ervoor te zorgen dat consumenten hun aankopen op een veilige manier kunnen doen, zijn er verschillende verificatiemethoden. Het invoeren van een pincode is de door mobiele betalers de meest gebruikte authenticatiemethode (42%), gevolgd door gezichtsherkenning en vingerafdruk (elk 36%). Wanneer in winkels met een kaart wordt betaald, vreest ruim een derde van de respondenten (37%) dat kaartgegevens door derden kunnen worden misbruikt of gestolen. De bezorgdheid is groter voor betalingen op het internet, waar iets meer dan de helft (52%) zich zorgen maakt.

“Naast gemak is veiligheid één van de belangrijkste pijlers voor digitale betalingen”, zegt Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa Nederland. “Visa's Zero-Liability Policy garandeert bescherming in geval van verlies, diefstal of fraude met een Visa-betaling, zowel online en offline. Consumenten willen vertrouwen hebben in hun aankopen en daarom ondersteunen wij winkeliers bij het aanbieden van een snelle, betrouwbare en veilige manier van betalen. De toename in de populariteit van mobiel betalen is dan ook geen verrassing. We verwachten dat de groei van digitale betalingen de komende jaren verder zal doorzetten.”

*De Visa Mobile Payment Monitor is een jaarlijks onderzoek in samenwerking met Forsa, uitgevoerd onder 1.017 Nederlanders.