Visa Europe verwerkt in Nederland 12% meer transacties in 2015

29/01/2016

Verdere groei marktaandeel is inzet voor Nederland

• Forse groei in aantal transacties
  • Speerpunten 2016: innoveren en investeren in strategische samenwerking met nieuwkomers en banken
  • Integratie met Visa Inc. stelt Visa in staat de nieuwste generatie betaaloplossingen in Nederland versneld te introduceren

Amsterdam, 29 januari 2016 – Het aantal transacties via het betaalschema van Visa Europe is in Nederland in het fiscale jaar 2015 met 12 procent gestegen. Het totale bedrag afgerekend via V PAY nam in dezelfde periode met ongeveer een derde toe.

Daniel van Delft, Country Manager Nederland: “De afgelopen jaren heeft Visa Europe vol ingezet op innovatie. In de snel veranderende betaalmarkt is strategische samenwerking met andere partijen daarin cruciaal. In 2015 hebben we in Nederland met ICS contactloos betalen per creditcard geïntroduceerd. Mobiel deden we dat ook met ICS, met Vodafone als samenwerkingspartner. Daarnaast is de acceptatie van betalingen met de creditcard toegenomen in de foodsector, vooral in de supermarktbranche.”

Van Delft heeft de ambitie om het wereldwijde en Nederlandse marktaandeel de komende jaren verder te doen stijgen. “Europees gezien zijn we als betaalschema marktleider. In Nederland hebben we in debettransacties een bescheiden marktaandeel. De groeipotentie is daar groot.” Volgens Van Delft zien spelers op de Nederlandse markt steeds meer in dat de schaal, het bereik en de sterke positie op het gebied van innovatie Visa een aantrekkelijk betaalschema maken. “De integratie met Visa Inc. versterkt dat alleen maar.” Een speerpunt voor 2016 is voor Van Delft dan ook om in Nederland nieuwe partijen aan zich te binden. Daarnaast staat de verdere groei van mobiel en contactloos betalen centraal. Het afgelopen jaar is de contactloze acceptatie al enorm gegroeid. Dat biedt een goede basis.

Steeds vaker kleine bedragen afgerekend

Het afgelopen jaar nam in Nederland het gemiddelde transactiebedrag met 2 procent af. Nederlanders rekenen steeds vaker elektronisch af voor kleinere betalingen. Van Delft schrijft dit voor een deel toe aan de opmars van contactloos betalen: “Deze technologie is bij uitstek geschikt voor het snel, eenvoudig en veilig afrekenen van kleine bedragen. Bijvoorbeeld onderweg.”

De lagere gemiddelde transactiebedragen dragen bij aan de afname van het percentage cashbetalingen ten opzichte van elektronisch. Recent onderzoek van de Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank bevestigt dit beeld. In 2014 werd in de Nederlandse retailsector aan de kassa zelfs voor het eerst meer elektronisch dan cash afgerekend.

Europese resultaten: beste financiële resultaten ooit

Op Europees niveau realiseerde Visa de hoogste bruto-opbrengsten ooit: €2,31 miljard. Dat is een stijging van 25 procent tussen 1 juli 2014 en 1 juli 2015. Tegelijkertijd zijn de kosten voor het vierde jaar op rij gelijk gebleven. De organisatie heeft een recordbedrag van €739 miljoen uitgekeerd aan zijn member-aandeelhouders in de vorm van kortingen en gezamenlijke investeringen. Visa Europe verwerkt nu van elke €5,70 die in Europa wordt besteed €1. En er zijn 522 miljoen Visa en V PAY kaarten in omloop.

Nicolas Huss, CEO van Visa Europe: “De jaarresultaten laten zien dat dit jaar financieel gezien met afstand het succesvolste jaar ooit was. Intussen zijn onze systemen bovendien al meer dan 100 maanden op rij 100% beschikbaar. En met 5 cent op elke €100 is de fraude lager dan ooit. Visa Europe heeft opnieuw geïnvesteerd in de veiligheid van data – en deze nog robuuster gemaakt.

“De toename van contactloos betalen is gigantisch – in 2015 doorbraken we de grens van een miljard transacties per jaar. Daarnaast hebben we een tokenisation service gelanceerd, die digitale betalingen nog veiliger maakt. Deze dienst maakt het mogelijk om transacties van nieuwkomers via de bestaande betaalinfrastructuur te laten verlopen. Zo heeft tokenisation de lancering van Apple Pay in het Verenigd Koninkrijk ondersteund. Daarnaast zal de dienst de basis vormen voor andere betaalproducten die de komende maanden worden geïntroduceerd.

De tijd is rijp voor één Visa

In november kondigden Visa Inc. en Visa Europe hun plannen aan om verder te gaan als één bedrijf. Visa Inc. zal de Europese tak van Visa naar verwachting in Q3 van 2016 (april-juni) overnemen. Huss: “Dit is het goede moment. Schaal, snelheid en investeringen zijn cruciaal om de concurrentie voor te zijn. De samenvoeging biedt ons de financiële slagkracht en operationele schaal om de volgende generatie betalingen in Europa versneld mogelijk te maken. Dat doen we door strategisch samen te werken met bestaande en nieuwe klanten. De deal geeft Europa een krachtige stem in de wereldwijde toekomst van het betalingsverkeer.”