Europeanen vertrouwen op banken voor toekomstige biometrische authenticatie betalingen

21/09/2016

• 84% van de Europeanen vindt dat banken de meest vertrouwde instellingen zijn voor biometrische authenticatie van betalingen
  • Europeanen hebben meer vertrouwen in banken dan in overheidsinstellingen voor de opslag van hun biometrische gegevens (57% tegenover 33%)

Visa Inc. (NYSE: V) – Volgens een nieuw onderzoek van Visa hebben Europeanen meer vertrouwen in banken (57%) dan in overheidsinstanties (33%) als het gaat om het beschermen en opslaan van hun biometrische gegevens, zoals vingerafdrukken en irisscans.

Op de vraag welke instelling ze zouden vertrouwen als die hen biometrische authenticatie zou aanbieden om hun identiteit te bevestigen, koos het hoogste percentage voor banken (84%) en betalingsnetwerken (78%), die beter scoorden dan wereldwijde online merken (59%) en mobiele telecomproviders (58%).

Bijna twee derde van de consumenten (68%) wil biometrie gebruiken als een vorm van authenticatie van betalingen en nu steeds meer Europeanen bekend raken met deze methode, groeit ook het vertrouwen. De toename van vingerafdrukauthenticatie voor mobiele betalingen maakt de voordelen van biometrische authenticatie duidelijk. Dat is waarom 49% van de ondervraagden aangaf het meeste vertrouwen te hebben in vingerafdrukherkenning. Vingerafdrukauthenticatie (81%) wordt ook als de veiligste vorm van betaling beschouwd, met een hogere score dan andere biometrische authenticatiemogelijkheden, zoals irisscans (76%) en gezichtsherkenning (55%).

In een toelichting op het onderzoek Biometrische Betalingen zegt Daniel van Delft, Country Manager Nederland bij Visa:

“Deze evolutie in de betaalketen biedt enorme mogelijkheden voor banken. We zien nu al dat banken – zowel de grote namen als de kleinere instellingen – stappen zetten om deze technologie voor diverse gebruikstoepassingen in te zetten, van het testen van stemherkenning tot gedrags-biometrie voor authenticatie. Het vertrouwen dat de consument heeft in zowel de authenticatie als de opslag van hun biometrische gegevens, geeft de banken het perfecte win-winscenario waarmee ze een service bieden waar het publiek om vraagt en waar ook de banken zelf van zullen profiteren.

Visa ondersteunt al een aantal instellingen bij het ontwikkelen van deze opkomende authenticatievormen. We gaan door met onze rol in het betalingsverkeer en we blijven technology agnostic, terwijl we met bankpartners samenwerken om ervoor te zorgen dat nieuwe en opkomende vormen van authenticatie van betalingen veilig, gemakkelijk en discreet plaatsvinden.”

Over het onderzoek:

Visa gaf Populus de opdracht voor het onderzoek Biometrische Betalingen. Het onderzoek werd tussen 22 april en 6 mei 2016 uitgevoerd in 7 Europese landen: Groot-Brittannië, Zweden, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Italië en Polen. De totale steekproefgrootte omvatte 14.236 respondenten, met circa 2.000 geënquêteerden per land.