Newsroom

Wereldwijde studie van Visa identificeert cruciale succesfactoren om dagelijks reizen te verbeteren en slimmere, efficiëntere steden te creëren

26/02/2019

  • Visa en Stanford University publiceren een van de grootste wereldwijde vervoerstudies onder ruim 19.000 reizigers in 19 landen
  • De studie onderzoekt de trends en uitdagingen rondom openbaar vervoer en parkeren ten opzicht van bevolkingsgroei en stedelijke migratiepatronen 

  • Mobile World Congress – 26 februari 2019 – Visa (NYSE: V) heeft in samenwerking met de Universiteit van Stanford een van de grootste wereldwijde studies gepubliceerd over de groeiende vraag naar openbaar vervoer en privé vervoer en de belangrijke rol van digitale handel om duurzame groei te bevorderen.

    Volgens de VN[i] zal rond 2050 68 procent van de wereldbevolking in stadsomgevingen wonen en zal het aantal megasteden met meer dan 10 miljoen inwoners in dezelfde periode van 43 naar 51 procent stijgen.

    Om meer inzicht te krijgen in de uitdagingen waar forenzen vandaag en in de toekomst mee te maken hebben, heeft Visa haar partnerships met openbaarvervoerbedrijven, automotive bedrijven en technologische startups benut voor het uitvoeren van een wereldwijd onderzoek met Stanford Unitversity: The Future of Transportation: Mobility in the Age of the Megacity. Bij elke vorm van reizen staat de betaling centraal. Die rol zal nog belangrijker worden naarmate meer steden overstappen op contactloos betalen in het openbaar vervoer en digitale betalingen voor parkeren en verhuurdiensten zoals fietsen of scooters.

    Mike Lemberger, SVP, Product Solutions Europe, Visa: "Het toekomstige succes van onze steden gaat samen met – en is afhankelijk van – de toekomst van het vervoer en mobiliteit. Visa en onze partners spelen een belangrijke rol, zowel in de stroomlijning van de betaalervaring van miljoenen forenzen overal ter wereld, als in de ondersteuning van de openbaarvervoerbedrijven in hun streven naar duurzame, praktische vervoersoplossingen die het leven van de gebruikers verbeteren."

    De verstedelijking is heel actueel in Nederland: de Randstad breidt zich snel uit. Het Planbureau voor de Leefomgeving en het Centraal Bureau voor de Statistiek verwachten een bevolkingsgroei van 12% tegen 2040”, zegt Daniel van Delft, Country Manager Netherlands Visa. "Visa werkt momenteel samen met openbaar vervoer instanties en partners wereldwijd, waaronder in Nederland, aan meer dan 150 transitprojecten."

    Herman Donner, PhD en postdoctoraal onderzoeker aan Stanford University, een van de auteurs van het rapport, vat het als volgt samen: "Als we het technologische landschap bekijken, zien we dat er al veel producten bestaan die de dagelijkse reisfrustraties gemakkelijk zouden kunnen oplossen. Geen van deze oplossingen mag echter los van elkaar worden ontwikkeld. De grote uitdaging is dus eerst om relevante technologieën te identificeren die passende producten voor de markt leveren, en die vervolgens te implementeren, in samenwerking met stakeholders, zoals mobiliteitsverstrekkers, technologiebedrijven, infrastructuureigenaren en openbaarvervoerbedrijven. Op basis van ons onderzoek zijn wij van mening dat veel van deze kleine, groeiende veranderingen een beduidend verschil kunnen maken in het dagelijks reizen, bijvoorbeeld als hulp bij het vinden van een parkeerplaats of van de goedkoopste brandstof voor de auto, of om de reis met het openbaar vervoer te plannen."


    BELANGRIJKSTE TRENDS (WERELDWIJD)

    De reistijd:

    • Wereldwijd ziet 46 procent van de consumenten de duur van het reizen toenemen.
    • De helft (52 procent) is ontevreden over de gebruikservaring van het openbaar vervoer.
    • Een derde (37 procent) van de ondervraagden verwacht de volgende vijf jaar langer te moeten reizen.

    Het gebruik van de auto:

    • De eigen auto blijft het favoriete vervoermiddel voor zowel forenzen (60 procent) als het persoonlijk transport (61 procent).
    • Het minst aangename aspect van het reizen per auto is het vinden van een parkeerplaats, een probleem dat door 64 procent van de respondenten wordt aangehaald,
      • gevolgd door het risico van een boete wanneer de parkeerduur wordt overschreden (44 procent) en
      • langer voor parkeren betalen dan nodig is (42 procent).

    Het gebruik van het openbaar vervoer:

    • Minder dan de helft (44 procent) van de ondervraagden gebruikt het openbaar vervoer om naar het werk, de school of de universiteit te reizen.
    • Voor persoonlijke (bijv. recreatieve) reizen stijgt dat cijfer naar 54 procent.
    • Forenzen kiezen hun vervoerstype op basis van drie factoren: gemak, betrouwbaarheid en overbezetting. Het gewicht van elk van deze factoren hangt af van de leeftijd:
      • Babyboomers (>56 jaar) - Comfort (82 procent), Betrouwbaarheid (84 procent) en Overbezetting (72 procent)
      • GenX (46-55 jaar) - Comfort (79 procent), Betrouwbaarheid (82 procent) en Overbezetting (71 procent)
      • Millennials (26-45 jaar) - Comfort (74 procent), Betrouwbaarheid (76 procent) en Overbezetting (67 procent)
      • GenZ (18-25 jaar) - Comfort (62 procent), Betrouwbaarheid (67 procent) en Overbezetting (55 procent)

    Betaling:

    • De complexiteit van betalingen vormt vaak de basis van veel voorkomende klachten.
    • Gemakkelijker betalen in het openbaar vervoer zou het gebruik met 27 procent doen stijgen.
    • 47 procent vindt de verschillende tickets die nodig zijn voor diverse manieren van reizen een probleem.
    • 44 procent zegt dat het niet weten hoeveel men moet betalen een probleem is.
    • 47 procent van de autogebruikers zou graag innovaties zien die hen informeren over de goedkoopst beschikbare brandstof
    • 35 procent heeft belangstelling voor een app die de locatie van het tanken herkent en via de app betaalt.


    TOP VIJF AANBEVELINGEN VAN VISA

    • Investeer in connectiviteit. De stadsbesturen moeten investeren in 'altijd actieve' data infrastructuur, die fundamenteel is voor de technologische oplossingen waar consumenten behoefte aan hebben. Deze infrastructuur ondersteunt gegevensuitwisseling in reële tijd om mensen over hun reis te informeren en steden inzichten te verschaffen om te garanderen dat hun diensten aan een veranderende vraag voldoen.
    • Creëer een naadloze betaalervaring voor het reizen 'met overstappen'. Stadsbesturen en stadplanners moeten samenwerken met denktanks, automotive bedrijven, technologiebedrijven en met leveranciers van betaaldiensten zoals Visa. Omdat een reis steeds vaker meerdere vervoerswijzen zal omvatten (bv. auto+metro+fiets), moet men een eenvoudige, gestroomlijnde betaalervaring voor de forens ontwikkelen, variërend van contactloos openbaar vervoer tot in-app betalingen of op platformen gebaseerde oplossingen.
    • Integreer de persoonlijke authenticatie in de betaalervaring. Naarmate bedrijven en gemeenten digitale betalingen veralgemenen, moeten ze ook instantauthenticatie integreren. De rol van de digitale identiteit in het ecosysteem is kritiek als antwoord op de veranderende manier waarop mensen het vervoer gebruiken. Er moet verzekerd worden dat zowel de betaling als de persoonlijke authenticatie vlot en naadloos verlopen.
    • Houd bij de ontwikkeling van commerciële systemen rekening met iedereen binnen de samenleving. In het ontwerp van het commerciële ecosysteem moeten alle leden van het transport-ecosysteem kritisch nadenken om ook rekening te houden met ouderen en mensen met geen of onvoldoende toegang tot bankproducten, zodat niemand achterblijft.
    • Ontwikkel strategische samenwerkingen om betere inzichten te krijgen. De steden moeten samenwerken met ondernemingen die hun inzichten kunnen verruimen en hen kunnen bijstaan met de planning. De combinatie van kunstmatige intelligentie en big data kan worden benut om gegevens over verbruik, verkeer en veranderende trends te analyseren, zodat men in reële tijd op behoeften kan anticiperen en de steden inzichten kan verschaffen die helpen met hun toekomstplanning.

    Meer informatie en het volledige wereldwijde rapport vindt u op: https://vision.visaeurope.com/blogs/future-of-transportation.

    ###

    Methodologie

    Het consumentenonderzoek Future of Transportation is in opdracht van Visa uitgevoerd door Sapio Research. Voor het onderzoek zijn 19.384 consumenten ondervraagd in een van de twee grootste steden van 19 landen. Alle interviews vonden online plaats in juli 2018.

    Het onderzoek vond plaats in de volgende steden en landen:: Argentinië (Buenos Aires, Cordoba), Australië (Sydney, Melbourne), Brazilië (Rio de Janeiro, Sao Paulo), Canada (Toronto, Montreal), China (Shanghai, Beijing), Duitsland (Berlijn, Hamburg), Egypte (Cairo, Alexandrië), Frankrijk (Parijs, Marseille), India (Mumbai, Delhi), Japan (Tokio, Osaka), Mexico (Mexico City, Guadalajara), Polen (Warschau, Krakow), Rusland (Moskou, Sint-Petersburg), Verenigde Arabische Emiraten (Dubai, Abu Dhabi), Verenigd Koninkrijk (Londen, Birmingham), Verenigde Staten (New York, Los Angeles) Zuid-Afrika (Kaapstad, Johannesburg), Zuid-Korea (Seoul, Busan), Zweden (Stockholm, Gothenburg).

    65 procent van de respondenten woonde in de binnenstad / het stadscentrum, 35 procent aan de rand van de stand en de voorsteden. Meer dan de helft (55 procent) had een full time baan.

    Wij vroegen de mensen naar de vervoerswijzen die ze gebruikten, hun ervaring met het reizen (met inbegrip van hun grootste problemen), de redenen waarom ze bepaalde vervoerswijzen niet gebruikten en hun visie op de betaling van het vervoer en op innovaties die hun reiservaring zouden kunnen beïnvloeden. De bevindingen over de frustraties en de pijnpunten werden gedeeld met onderzoekers van de Universiteit van Stanford, die vervolgens momenteel beschikbare technologieën en producten onderzochten die sommige van de problemen zouden kunnen oplossen.

    [i]United Nations, 2018 Revision of World Urbanization Prospects