Visa en CPI Card Group® onthullen duurzame betaalkaart van upcycled plastic

13/01/2021

Amsterdam, 16 juni 2020 – Visa en CPI Card Group Inc. introduceren de Earthwise™ High Content Card, een duurzame betaalkaart die is gemaakt met tot 98 procent upcycled plastic. De wereldwijde lancering heeft als doel om de hoeveelheid plastic afval te verminderen. Daarnaast wil Visa voorzien in de toenemende vraag van uitgevende banken en consumenten naar duurzame initiatieven.

De Earthwise™ High Content Card is de eerste in zijn soort die door Visa wordt onderschreven. Door middel van een exclusieve overeenkomst zullen beide bedrijven wereldwijd alle financiële instellingen die Visa aanbieden toegang verlenen tot deze duurzame betaalkaart, die EMV®-compatibel is voor veiligere betalingen. Tevens is de kaart geschikt voor dubbele interfaces, waardoor zowel betalingen met kaart en pincode als contactloze betalingen mogelijk zijn.

'Upcycled' wordt gedefinieerd als het nemen van iets dat niet langer in gebruik is en het een tweede leven en een nieuwe functie geeft. Daarom wordt de Earthwise™ High Content Card gemaakt met rPETG. CPI combineert rPETG met niet-plastic componenten, waaronder de EMV-chip, antenne en kleefstoffen. Zo maken zij een kaart die tot 98 procent upcycled plastic bevat, afhankelijk van het uiteindelijke kaartontwerp voor elke specifieke uitgever. Het is de eerste keer dat Visa proactief met een partner samenwerkt om een betaalkaart te ontwikkelen die is gemaakt van duurzamere materialen om tegemoet te komen aan de toenemende belangstelling van zowel uitgevers als consumenten. De Earthwise™ High Content Card zal aanvankelijk eenVisa-merk krijgen.

Lees het volledige, Engelstalige persbericht hier.