Yoursafe en Visa lanceren veilige en gemakkelijke betaaloplossing voor asielzoekers

10/11/2023

Amsterdam, 10 november 2023 — Yoursafe, de in Amsterdam gevestigde elektronische geldinstelling en Visa, wereldwijde leider in betalingsverkeer, werken samen om het landschap van overheidsbetalingen aan asielzoekers in Nederland te hervormen. Deze mijlpaal markeert het begin van een efficiënter en veiliger systeem voor kaartbetalingen van asielzoekers in Nederland.

De samenwerking startte gisteravond donderdag 9 november tijdens Yoursafe's openingsevenement bij het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) in Grave, een van de 292 asielzoekerscentra in Nederland. Dit evenement geeft de aanzet tot een betere toekomst voor asielzoekers in Nederland.

Yoursafe, een vergunde financiële instelling onder toezicht van De Nederlandsche Bank, heeft een langdurige toewijding aan het bieden van veilige en toegankelijke financiële diensten. Via een aanbestedingsproces is Yoursafe geselecteerd als leverancier van de overheid voor een COA-betaaloplossing. In een gezamenlijke inspanning om het financiële welzijn van asielzoekers te verbeteren, kiest Yoursafe ervoor om samen te werken met Visa om de betaalervaring voor deze kwetsbare gemeenschap te verbeteren.

De samenwerking tussen Yoursafe en Visa brengt verschillende voordelen voor asielzoekers in Nederland:

• Verbeterde financiële inclusie: Door gebruik te maken van het moderne elektronische geldplatform van Yoursafe in samenwerking met het wereldwijde betalingsnetwerk van Visa, krijgen asielzoekers toegang tot een veilige en gemakkelijke methode om hun overheidssteunbetalingen te ontvangen en te beheren.
  • Betrouwbare betaaloplossingen: Visa's uitgebreide betaalinfrastructuur zorgt ervoor dat asielzoekers hun Yoursafe Visa-betaalpassen kunnen gebruiken voor dagelijkse aankopen, zowel online en in fysieke winkels en voor geldopnames bij geldautomaten.
  • Gestroomlijnde processen: Deze samenwerking vereenvoudigt de distributie voor de Nederlandse overheid, vermindert administratieve complexiteit en draagt eraan bij dat asielzoekers hun steunbetalingen tijdig en efficiënt ontvangen en kunnen besteden.
  • Veiligheid en controle: De beveiligingsmaatregelen van Visa zijn naadloos geïntegreerd in het platform van Yoursafe, waardoor asielzoekers veilig betalen in een steeds digitalere wereld.

De toewijding van Yoursafe aan financiële inclusie sluit naadloos aan bij zijn missie om betrouwbare en toegankelijke financiële diensten voor iedereen te bieden. Deze samenwerking met Visa onderstreept zijn inzet om van dit doel een realiteit te maken. "We zijn verheugd om met Visa samen te werken in onze missie om het financiële welzijn van asielzoekers te verbeteren", zegt Joost Zuurbier, CEO van Yoursafe. "Deze samenwerking markeert een grote sprong voorwaarts in onze toewijding om veilige, efficiënte en inclusieve financiële oplossingen te bieden."

Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland: "Visa is vereerd om met Yoursafe samen te werken om het leven van asielzoekers in Nederland gemakkelijker te maken. Deze hulpmiddelen stellen COA in staat zijn vluchtelingenpopulatie te helpen in een samenleving waarin elektronische betalingen het betrouwbare en veilige alternatief zijn voor contante betalingen. We geloven sterk dat financiële inclusie een fundamenteel recht is. Deze samenwerking onderstreept onze toewijding om dit voor iedereen te realiseren."

Gisteren is de Yoursafe Account met Visa kaart voor Nederlandse overheid asielzoekersbetalingen officieel gelanceerd. Er zijn plannen om deze service in de nabije toekomst uit te breiden naar andere Europese landen. Toegewijd aan het streven naar financiële inclusie, zorgen Yoursafe en Visa ervoor dat asielzoekers over de financiële middelen beschikken die ze nodig hebben om zich te ontwikkelen.