Newsroom

Visa lanceert AI-adviespraktijk voor klanten en partners

15/11/2023

Amsterdam, 15 november 2023 - Visa gaat banken en andere partners adviseren over het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). De nieuw opgerichte AI Advisory Practice van het in-house adviesbureau Visa Consulting & Analytics (VCA) ondersteunt Visa-klanten om kansen te benutten op het gebied van AI en generatieve AI.

AI-pionier in betaalwereld
Visa was het eerste betalingsnetwerk dat kunstmatige intelligentie inzette om fraude te herkennen. Al dertig jaar gebruikt de organisatie AI om diensten verder te ontwikkelen en veilige, naadloze transacties wereldwijd mogelijk te maken. Alleen al in de afgelopen tien jaar heeft Visa bijna drie miljard euro geïnvesteerd in AI en data-infrastructuur. Vorig jaar realiseerde VCA wereldwijd al tal van AI-gerelateerde adviesopdrachten. Daarbij werden meer dan 150 modellen ontwikkeld die de basis vormen voor de gespecialiseerde AI-dienst en zo voegt het strategische waarde toe aan het aanbod van B2B-diensten van Visa.

"In de wereldwijde revolutie die kunstmatige intelligentie veroorzaakt en hele sectoren transformeert, neemt de betalingsindustrie een leidende rol”, zegt Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa Nederland. "Visa benut AI niet alleen om betalingen veiliger te maken, maar ook om onze klanten te ondersteunen bij groei en de herdefiniëring van hun klantenservice. Met de lancering van de AI Advisory Practice binnen Visa Consulting & Analytics bieden we een gestructureerde aanpak, waarbij ons wereldwijde team van consultants en datawetenschappers klanten begeleidt op het pad van strategie tot implementatie."

Volledig benutten AI-landschap
Visa's nieuwe AI-adviesdienst maakt gebruik van VCA's wereldwijde netwerk van meer dan duizend consultants, datawetenschappers en productspecialisten op 75 locaties verspreid over zes continenten. Zo helpt Visa klanten om het AI-landschap en het potentieel van generatieve AI beter te begrijpen en te benutten. VCA biedt diensten over de hele waardeketen: van planning en strategie tot implementatie. Deze gezamenlijke aanpak is bedoeld om klanten te helpen bij het bepalen van hun eigen strategie voor een verantwoord gebruik van AI en AI effectiever in te zetten om hun bedrijfsdoelen te behalen. Het gaat dan om doelen zoals marktuitbreiding, productontwerp, klantenwerving en verbetering van klantbetrokkenheid, autorisatie en fraudepreventie.

Meer informatie over generatieve AI in betalingen is te lezen in deze whitepaper van Visa.