76% Nederlandse Black Friday-shoppers jaagt op Sinterklaas- en kerstcadeaus

23/11/2023

Amsterdam, 23 november 2023 - Vier op de tien consumenten in Nederland (41%) zijn van plan om online aankopen te doen op actiedagen zoals Black Friday en Cyber Monday. Van de jongvolwassenen (18 tot 35 jaar) is dit zelfs 68 procent. Meer dan driekwart van alle Black Friday-kopers (76%) wil deze actiedagen gebruiken om Sinterklaas- en kerstcadeaus te kopen. Dit blijkt uit een representatief marktonderzoek* van Visa in samenwerking met Forsa. Het budget voor de koopjesjacht tijdens Black Friday en Cyber Monday lijkt ondanks de inflatie weinig te veranderen; bijna driekwart (71%) verwacht dit jaar hetzelfde of zelfs meer uit te geven als vorig jaar.

Deze actiedagen trekken echter niet alleen koopjesjagers aan; Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland, waarschuwt voor toenemende fraudepogingen rond Sinterklaas en Kerstmis. “Het is belangrijk dat consumenten zich bewust zijn van de risico’s rondom populaire dagen als deze. Voor ons is het een belangrijke taak om consumenten te beschermen en hen tegelijkertijd aan te moedigen om alert te zijn bij het online winkelen", aldus Jos. "Er zijn enkele eenvoudige regels voor meer veiligheid die iedereen moet volgen bij het online winkelen."

De volgende tips helpen om jezelf te beschermen bij het online winkelen:

1. Wees voorzichtig met té goede aanbiedingen
      Lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Vooral bij zeer lage prijzen voor moeilijk verkrijgbare artikelen moeten consumenten op hun hoede zijn. In zulke gevallen is het veiliger om aankopen te doen bij retailers waar je eerder een positieve ervaring hebt gehad. Overweeg je toch om iets te kopen in een onbekende winkel? Controleer dan met een korte online zoekopdracht de reputatie en authenticiteit van de winkel.

2. Sta pushmeldingen van je bank-app toe
      Veel banken bieden real-time informatie over kaarttransacties via de bank-app. Klanten hoeven hiervoor alleen maar pushmeldingen van de app toe te staan. Zo kunnen consumenten snel reageren als ze onverwachte transacties zien en eventueel hun kaart blokkeren via de app of door de bank te bellen. Daarnaast is in deze zeldzame gevallen de kaarthouder meestal beschermd als ze een betaling niet zelf hebben geautoriseerd.

3. Denk goed na bij het openen van links en bijlagen
      De voortgang op het gebied van kunstmatige intelligentie maakt het lastiger voor consumenten om valse e-mails of sms'jes te herkennen. Controleer altijd de afzender en let op onregelmatigheden zoals spelfouten. Wees ook voorzichtig met tijdsdruk en krappe deadlines; deze zijn bedoeld om ondoordachte reacties van de ontvanger uit te lokken. Klik niet zomaar op links of open geen verdachte bijlagen, en deel nooit eenmalige wachtwoorden via e-mail, sms of telefoon.

4. Zorg voor een veilige verbinding
      Vooral bij nieuwe of onbekende retailers moeten consumenten eerst de URL van de website controleren en ervoor zorgen dat deze begint met https://. De ‘s’ duidt op een veilige verbinding. Consumenten moeten ook altijd een beveiligde, privé-internetverbinding gebruiken. Hoewel openbare wifi-netwerken mobiele data besparen, maken ze het voor hackers makkelijker om data te stelen omdat ze vaak onbeveiligd zijn.

5. Update je software regelmatig
      Zorg ervoor dat op computers, tablets of smartphones altijd de meest recente softwareversie is geïnstalleerd. Technologiebedrijven werken continu aan het beschermen van consumenten. Het updaten van de software helpt om zwakke punten te identificeren en te verwijderen. Tip: schakel automatische updates in om het nog gemakkelijker te maken.

Bij Visa staat de veiligheid van betalingen niet alleen centraal tijdens de drukke actiedagen richting het einde van het jaar. In de afgelopen vijf jaar heeft de betalingstechnologieprovider bijna 10 miljard euro geïnvesteerd in cyberveiligheid en gerelateerde technologieën. Deze investeringen verminderen het risico op fraude en bieden bescherming aan alle gebruikers van het betalingsnetwerk. Alleen al in de eerste helft van dit jaar is het gelukt om naar schatting bijna 30 miljard dollar aan fraude te voorkomen.

*De Visa Mobile Payment Monitor is een jaarlijks onderzoek in samenwerking met Forsa, uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders.