Newsroom
Winterspelen zorgen voor reizigerspiek: 18 keer zoveel Nederlanders naar Italië als vorig jaar
30/10/2025
Amsterdam, 30 oktober 2025 – De Olympische Winterspelen komen eraan. Cijfers van Visa laten zien dat het aantal Nederlandse reizigers naar de Olympische Winterspelen achttien keer zo hoog is als vorig jaar. Ook Canada (12x), Duitsland (5x), de VS (4x), Finland (3x) en Frankrijk (2x) laten indrukwekkende stijgingen zien. Met nog ongeveer 100 dagen te gaan, verwacht Noord-Italië een stijging van 160% in het aantal internationale reizigers ten opzichte van dezelfde periode in 2025.
Luchthavens in de lift
Italiaanse luchthavens bereiden zich voor op de sterke toename in reizigers. Milaan Linate verwacht 450% meer passagiers, Milaan Malpensa +190%, Verona +120%, Bergamo +80%, Venetië +75% en Treviso +40%.
Ticketaankopen met Visa:
- 
Aantal vliegtickets: Duitsland en de Verenigde Staten zijn koplopers in het aantal gekochte tickets (elk verantwoordelijk voor meer dan 20% van de totale verkopen), gevolgd door Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland (> 5%), en ook Canada, Nederland, Tsjechië en Finland (< 5%). 
 
- 
Prijs per vliegticket: Amerikaanse Visa-kaarthouders geven gezamenlijk het meeste uit aan tickets (35% van de totale bestedingen), gevolgd door Duitsland (ruim 10%), Canada (bijna 10%), Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk (5%). Australiërs geven gemiddeld het meeste uit aan vliegtickets per kaarthouder (€ 2.600), gevolgd door Canada (€ 2.200), de Verenigde Staten (€ 2.100) en Nederland (€ 1.300). Dit bedrag werd per kaarthouder besteed aan één of meerdere tickets.
 
 
Italiaanse economie verwacht boost
Uit onderzoek van IPSOS blijkt dat 95 procent van de Noord-Italiaanse mkb’ers een economische boost verwacht met de Winterspelen. 90 procent van de Italianen verwacht dan ook blijvende voordelen voor de regio’s, zoals verbeterde infrastructuur en meer toerisme. Maar liefst 65% ziet Milano Cortina 2026 als aanjager van technologische innovatie.
“Het enthousiasme voor de Olympische Winterspelen in Milano Cortina is voelbaar met deze data. Alles wijst erop dat het de meest gevierde editie tot nu toe gaat worden. Bij Visa zijn we trots dat we ondernemers in de regio ondersteunen en fans veilige, gemakkelijke betaalmogelijkheden bieden. Zo kunnen zij zich volledig richten op waar het om draait: genieten van de sport en de unieke beleving van de Spelen”, aldus Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa Nederland.
Andrea Varnier, Chief Executive Officer van Milano Cortina 2026: "De cijfers over de Milano Cortina 2026 Spelen spreken voor zich: de interesse is enorm en het succes van het evenement is nu al zichtbaar. Met nog 100 dagen te gaan tot de opening hangt er positieve energie in de lucht. Het enthousiasme van mensen, zowel in Italië als daarbuiten, is overal voelbaar en laat zien hoe de Spelen nu al leven onder de mensen. Het belooft een onvergetelijk evenement te worden dat een blijvende indruk zal maken op de sport en onze toekomst."
Over de Olympische Winterspelen en de cijfers
Visa maakt contactloos betalen mogelijk in het openbaar vervoer, bergresorts en skigebieden en helpt zo meer dan 50 skibestemmingen in Italië te digitaliseren, wat bijdraagt aan duurzame groei voor lokale ondernemers.
40 jaar partnerschap
Sinds 1986 is Visa de exclusieve Payment Technology Partner van de Olympische Spelen, en sinds 2002 ook een trotse partner van de Paralympische Spelen. In de afgelopen vier decennia heeft Visa zijn rol voortdurend verder ontwikkeld met innovatie, toegankelijkheid en maatschappelijke impact als rode draad bij elke editie van de Spelen.
De analyse van Visa Consulting & Analytics bestaat uit:
1.   Ticketaankopen door Visa-kaarthoudertransacties van 6 februari tot en met 31 augustus 2025.
2.  Jaar-op-jaar groei in vluchtboekingen naar luchthavens in de gaststeden, gemeten van 1 februari tot en met 21 februari in 2025 en 2026.
IPSOS heeft in opdracht van Visa onderzoek gedaan naar de verwachtingen rondom de Winterspelen van:
1.  300 mkb-bedrijven in de gastregio’s (uitgevoerd in april 2025)
2.  500 consumenten in Italië (uitgevoerd in september 2025)