Cash betalen voor de kerstaankopen behoort meer en meer tot het verleden

Contactloze en mobiele technologieën zorgen voor nieuwe winkelgewoonten in de aanloop naar Kerstmis.

Visa Inc. (NYSE: V) We geven steeds minder de voorkeur aan contant geld. Voor de kerstaankopen online of in de winkel en voor alles wat met de feestdagen te maken heeft, kiezen we steeds vaker voor de snelheid en het gebruiksgemak van contactloze kaarten en nieuwe betaalmethodes.

Contactloos betalen zit in de lift

Met 165 miljoen contactloze kaarten en 3,4 miljoen NFC-terminals in heel Europa is het gebruik van contactloos betalen toegenomen van 36% in 2015 tot 52% in 2016. Dat blijkt uit het rapport 'Digital Payments' van Visa (2016). En het zijn niet alleen met technologie vertrouwde jongeren die deze trend volgen: contactloos betalen neemt toe in alle leeftijdsgroepen. De grootste stijging zien we in de groep 55-64 jaar, waar het gebruik van contactloos betalen met 64% is toegenomen sinds 2015.

Figuur 1. Het gebruik van contactloze betalingen in Europa verdeeld in leeftijdscategorieën in 2015 en 2016

Contactloos betalen maakt de weg vrij voor nieuwe betaalmethodes

Het toegenomen gebruik van contactloze kaarten heeft ook een duidelijk effect op andere betaalmethodes. In heel Europa zien we dat wie contactloos betaalt, meer openstaat voor het gebruik van mobiele devices als betaalmiddel in een winkel (52% van de contactloze betalers tegenover 32% van de personen die geen contactloze kaart gebruiken). Ze hebben meer interesse in winkelen via een app (49% tegenover 31%) en in het mobiel betalen van maaltijden (50% tegenover 30%).

De consumenten beseffen dat contactloos betalen een aantal voordelen biedt en zien ook de voordelen in van andere nieuwe betaalmethodes. In 2016 verklaarde 44% van de ondervraagden, dat ze gebruikmaakten van apps voor mobiel betalen (vorig jaar was dat nog 38%). Bijna de helft van de respondenten (46%) zegt dat de mogelijkheid om te betalen via een mobiel apparaat of wearable het eenvoudiger maakt om de producten te kopen die ze nodig hebben.

Dit extra gemak verklaart ook waarom de wallet steeds vaker gebruikt wordt in een groot aantal verschillende aankoopsituaties. Europese consumenten zijn geïnteresseerd in het gebruik van een wallet voor aankopen in de winkel (37%), via apps (51%) en online (56%). Ze zijn het erover eens dat gebruiksgemak (61%) en de mogelijkheid om altijd en overal te kunnen betalen (59%) de belangrijkste voordelen zijn. Van de mobiele betalers in Nederland maakt 56% gebruik van een wallet service.

Daniel van Delft, Country Manager Nederland bij Visa:

"In Europa en ook in Nederland raken contactloze kaarten steeds meer ingeburgerd. Wallets en andere vormen van digitaal betalen worden steeds gebruikelijker. Het maakt dat de Nederlandse consumenten uit alle leeftijdsgroepen ook digitaal betalen normaal gaan vinden. Deze kerst zullen we dan ook een groot aantal verschillende methodes en kanalen gebruiken om te betalen voor de cadeaus onder de kerstboom.”

Klanten kopen zowel online als in fysieke winkels

Het onderzoek van Visa naar digitale betalingen laat ook zien dat het winkelend publiek zowel online als in fysieke winkels koopt. Dat geldt vooral voor duurdere aankopen. Ruim zeven op de tien (72%) Nederlandse consumenten zijn 'showroomers': ze bekijken het gewenste product eerst in de winkel, en kopen het vervolgens online. Bijna evenveel kopers in Nederland (66%) zijn echter ook 'webroomers': ze gaan online op zoek naar de beste prijs, en kopen het product vervolgens in de winkel.

We doen onze kerstaankopen steeds vaker online, maar ook blijven klanten binnenlopen in de fysieke winkel. Van de Nederlandse consumenten die aangeeft graag in de winkel te kopen, vindt 70% het nog steeds prettig om rechtstreeks contact te hebben met het winkelpersoneel en om het cadeautje dat ze willen geven, eerst zelf te bekijken. Een tweede reden om voor een aankoop in de winkel te kiezen dat het cadeau dan direct in het bezit is (55%).

Nederlanders die gebruik maken van mobiel betalen geven de voorkeur aan de smartphone, maar regelmatig worden meerdere devices naast elkaar gebruikt. Wat opvalt, is de verwachte stijging van het gebruik van wearables, (denk daarbij aan horloges, armbanden en bijvoorbeeld riemen); tegen 2020 verwacht 37% van de gebruikers van mobiel betalen ook gebruik te maken van wearable betaalmethoden.

Figuur 2. Devices die Nederlandse mobiele betalers verwachten te gebruiken over drie jaar.

Daniel van Delft, Country Manager Nederland bij Visa:

"Consumenten beschikken tegenwoordig over een groot aantal verschillende betaalmethoden – zoals wearables en wallet-apps op hun mobiele devices. Het zijn stuk voor stuk snelle, gemakkelijke en veilige manieren om aankopen te doen in de winkel. Retailers zullen deze kerstperiode dan ook voorbereid moeten zijn op klanten die zowel in de winkel als online graag toegang willen tot hun favoriete betaalmethode."

Over Visa Inc.

Visa Inc. (NYSE:V) is een wereldwijde aanbieder van betalingstechnologie die consumenten, bedrijven, financiële instituties en overheden in meer dan 200 landen en gebieden verbindt door middel van snelle, veilige, en betrouwbare elektronische betalingen. We sturen een van ’s werelds grootse en meest geavanceerde proccessingnetwerken aan: VisaNet. Dit netwerk heeft de capaciteit om meer dan 65,000 transacties en berichten per seconde te verwerken, terwijl klanten worden beschermd tegen fraude en betalingen gegarandeerd worden voor handelaren. Visa is geen bank, geeft geen kaarten uit, verleent geen leningen en bepaalt geen tarieven of andere kosten voor klanten. Echter, Visa’s innovaties bieden financiële instituties de mogelijkheid om consumenten meer keuzes te bieden: direct betalen met debet, vooruit betalen met prepaid, of later betalen met credit.