Europese consumenten klaar voor gebruik van biometrie voor veilige betalingen

  • Twee derde van de consumenten is bereid biometrie te gebruiken voor betalingen
  • 73% ziet een 2-factor authenticatie, waarbij een pincode of wachtwoord wordt gebruikt in combinatie met een biometrische authenticatiemethode, als veilig
  • De helft denkt dat betalingen sneller en eenvoudiger zullen verlopen door het gebruik van biometrie
  • Authenticatie via een vingerafdruk is de meest populaire vorm van biometrie

Volgens nieuw onderzoek van Visa Inc. (NYSE: V) zijn consumenten in heel Europa geïnteresseerd in het gebruik van biometrie om een betaling te verrichten – vooral wanneer biometrie deel uitmaakt van anderebeveiligingsopties. Bijna driekwart (73%) ziet 2-factor authenticatie, waarbij een pincode of wachtwoord wordt gebruikt in combinatie met een biometrische authenticatiemethode, als een veilige betalingsmethode.2-factor authenticatie maakt gebruik van iets dat je bezit, zoals een betaalkaart of mobiel, iets wat je bent, zoals biometrie of iets wat je kent zoals een pincode of wachtwoord. Meer dan twee derde (68%) van de consumenten wil biometrie als authenticatie bij betalingen gebruiken in on- en offline betaalsituaties. Voor online retailers liggen er de grootste kansen; bijna een derde (31%) van de consumenten heeft wel eens afgezien van een online aankoop via de browser doordat het betaalproces te moeizaam verliep.

Jonathan Vaux, Executive Director van Innovation Partnerships zegt hierover:

“Biometrische identificatie en verificatie heeft voor veel opwinding gezorgd in de betalingswereld, omdat het de mogelijkheid biedt om de klantervaring te verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat biometrie steeds meer wordt erkend als een betrouwbare vorm van authenticatie, aangezien mensen vertrouwder worden met het gebruik van deze mogelijkheden op hun apparaten.

“Een van de uitdagingen ligt echter in scenario’s waarin biometrische authenticatie de enige authenticatievorm is. Dat zou namelijk kunnen resulteren in een fout-positief of fout-negatief, omdat de methode –in tegenstelling tot een pincode die alleen goed of fout kan zijn- niet binair is en werkt op waarschijnlijkheid van een match. Biometrie werkt het beste wanneer het wordt gekoppeld aan andere factoren, zoals het apparaat, geolocatietechnologieën, of in combinatie met een extra authenticatiemethode. Daarom geloven wij dat het belangrijk is om een totaalbenadering toe te passen, die rekening houdt met een breed scala aan faciliterende technologieën die bijdragen aan een betere end-to-end-ervaring. Van de uitgifte van een kaart tot het doen van een aankoop of het bekijken van je saldo.”

Wanneer we kijken naar de voordelen van biometrische authenticatie – het proces waarbij iemands identiteit wordt gevalideerd door het meten van een eigenschap die kenmerkend is voor een persoon, zoals een vingerafdruk of irisscan – verklaart de helft van de Europeanen (51%) dat biometrische authenticatie zou kunnen zorgen voor een snellere en eenvoudigere betalingservaring dan traditionele methoden. Net zoals een derde (33%) vindt dat biometrische authenticatie betekent dat hun gegevens veiliger zouden zijn, zelfs als hun apparaat kwijtraakt of gestolen wordt.

Jonathan Vaux vervolgt:

“Als we naar de toekomst kijken, zullen consumenten alleen nog maar meer keuzemogelijkheden hebben om te betalen. Net zoals het betalingsgedrag zal veranderen op basis van waar je bent en op welk apparaat je winkelt, zullen de authenticatiemethoden use-case-geschikt moeten zijn. Hoewel biometrische authenticatievormen goede mogelijkheden bieden om de juiste balans tussen gemak en veiligheid te bereiken, zijn zij niet de enige mogelijkheid. Voor de toekomst zien we, afhankelijk van de aankoop, een combinatie van oplossingen. Door nu onze richtlijnen aan te passen om deze technologieën te erkennen als geldige authenticatievormen, kunnen we zorgen voor een omgeving waarin betalingen veilig, gemakkelijk en discreet plaats blijven vinden.”

Bekendheid met vingerafdruk

Uit het onderzoek onder meer dan 14.000 Europese consumenten blijkt dat veiligheid en vertrouwdheid met vormen van biometrie belangrijke factoren voor gebruik zijn. Met de komst van mobiele betalingen wordt vingerafdrukherkenning vanwege het gebruiksgemak en de veiligheid gezien als de meest geschikte vorm voor biometrische betaling. Wanneer er uitsluitend wordt gekeken naar de veiligheid van biometrische technologieën als zodanig, beschouwt 81% van de consumenten vingerafdrukken als zeer veilig, gevolgd door irisscans (76%).

Dit is de reden dat meer dan de helft (53%) de voorkeur geeft aan de vingerafdruk boven andere vormen van biometrische authenticatie bij een betaling.

Maar weinig mensen in Europa zeggen dat ze liever stem- of gezichtsherkenning als betaalwijze gebruiken in diverse betaalsituaties, zoals fysiek in een winkel betalen voor producten of diensten, of thuis online winkelen (respectievelijk 12% en 15%).

Bron: Visa

Consumentenvoorkeur voor het gebruik van biometrische authenticatie voor betalingen in de toekomst

NB. Meerdere antwoorden per respondent mogelijk.

De balans tussen veiligheid en probleemloos winkelen is essentieel

Meer dan twee derde (67%) van de consumenten erkent het belang van veiligheid om iemands identiteit te beschermen. Nieuwe vormen van authenticatie moeten dan ook een balans vinden tussen snelheid en veiligheid. Uit het onderzoek bleek dat biometrische authenticatie bijna gelijk wordt gewaardeerd bij face to face betalingssituaties als bij online transacties.

Dit komt tot uiting in de bevindingen:

  • 48% wil biometrische authenticatie gebruiken voor betalingen in het openbaar vervoer
  • 47% wil biometrische authenticatie gebruiken voor betalingen in een bar of restaurant
  • 46% wil het gebruiken om producten en diensten te kopen in winkelcentra, zoals de boodschappen, koffie en bij fastfoodketens.
  • 40% wil het gebruiken bij het online winkelen
  • 39% voor het downloaden van content

Over Visa Inc.

Visa Inc. (NYSE:V) is een wereldwijde aanbieder van betalingstechnologie die consumenten, bedrijven, financiële instituties en overheden in meer dan 200 landen en gebieden verbindt door middel van snelle, veilige, en betrouwbare elektronische betalingen. We sturen een van ’s werelds grootse en meest geavanceerde proccessingnetwerken aan: VisaNet. Dit netwerk heeft de capaciteit om meer dan 65,000 transacties en berichten per seconde te verwerken, terwijl klanten worden beschermd tegen fraude en betalingen gegarandeerd worden voor handelaren. Visa is geen bank, geeft geen kaarten uit, verleent geen leningen en bepaalt geen tarieven of andere kosten voor klanten. Echter, Visa’s innovaties bieden financiële instituties de mogelijkheid om consumenten meer keuzes te bieden: direct betalen met debet, vooruit betalen met prepaid, of later betalen met credit.