Veiligheid

Tips voor een veilig kaartgebruik


Uw veiligheid heeft voor ons de hoogste prioriteit. Om ervoor te zorgen dat u veilig kunt betalen, werken wij voortdurend aan de verdere ontwikkeling van de bestaande beveiligingssystemen, aan de invoering van nieuwe technologieën en aan producten die veiligheid centraal stellen.

Met een paar eenvoudige aanpassingen van uw dagelijkse routine kunt u in uw dagelijks leven of op reis fraude tegengaan:

  • onderteken uw Visa Card onmiddellijk na ontvangst, zodat niemand anders hem kan gebruiken.
  • Schrijf uw pincode nergens op en geef uw pincode ook niet door aan anderen.
  • Zorg ervoor dat u uw creditcard niet uit het oog verliest wanneer u betaalt in een winkel of op restaurant.
  • Leen uw kaart niet uit.
  • Noteer het nummer van uw Visa Card (16 cijfers) en bewaar het apart van uw Visa Card
  • Draag uw kaart of portemonnee op uw lichaam en let bijzonder goed op in grote mensenmassa's.

Als u niettemin toch nog het slachtoffer wordt van fraude of als u uw bankpas of creditcard verliest, bent u met Visa optimaal beschermd: in dergelijke gevallen vergoedt de bank die de kaart heeft verstrekt doorgaans de onterecht afgeschreven bedragen – verloren of gestolen contant geld ziet u daarentegen meestal nooit meer terug.

Veilig met Visa

Een veilig betaalsysteem behoort tot onze verantwoordelijkheden. Daarom beschermen wij u met beproefde beveiligingssystemen en innovatieve technologieën, of u nu kaarthouder, leverancier of ondernemer bent. Help ons om het frauderisico verder terug te dringen!

Frauduleuze e-mails herkennen

Als u een e-mail krijgt waarin uw kaartgegevens, persoonlijke of veiligheidsgerelateerde gegevens worden gevraagd en de afzender op het eerste gezicht Visa Europe of uw bank is, moet u heel voorzichtig zijn. In principe is het immers zo dat Visa Europe en de bank die uw kaart heeft verstrekt u nooit per e-mail om persoonlijke of veiligheidsgrelateerde creditcardgegevens vragen.

Er is dan hoogstwaarschijnlijk sprake van phishing, een techniek die u naar een valse website probeert te lokken om u uw kaartgegevens te ontfutselen. Vaak wordt een dringende reden genoemd als voorwendsel om uw gegevens op te vragen. Zo krijgt u bijvoorbeeld het verzoek om uw gegevens te verifiëren of bij te werken. Ook de lay-out en het taalgebruik van phishing-mails en de daaraan gekoppelde websites kunnen er bedrieglijk echt uitzien en daardoor op het eerste gezicht bonafide lijken.

Neem daarom de volgende tips in acht:

  • Antwoord nooit op dergelijke e-mails en geef in geen geval uw gegevens door.
  • Klik ook nooit op de links naar de websites en bijlagen die u in die e-mails vindt.
  • Neem contact op met uw bank om te controleren wie de echte afzender van de e-mail is.
  • Verdachte e-mails kunt u aan ons doorsturen: phishing@visa.com.
  • Verwijder de e-mail.

Voorkom skimming

Oplichters proberen tijdens het betalingsverkeer kaartgegevens te pakken te krijgen. Ze richten zich daarbij op winkels of geldautomaten en vallen aan met zogenaamde skimmingtechnieken. Help ons om dit te verhinderen:

  • Let erop dat niemand uw pincode (Persoonlijk IdentificatieNummer) kan zien wanneer u geld pint bij een automaat. 
  • Scherm met uw hand het toetsenbord af wanneer u uw pincode invoert tijdens een betaling.
  • Vergeet na het opnemen van geld niet om uw kaart en uw betalingsbewijs op te bergen. Als uw kaart in een geldautomaat blijft zitten, weiger dan altijd de hulp van vreemden en meld dit voorval meteen bij de bank waar het zich heeft voorgedaan of bij de instelling die uw kaart heeft verstrekt. Noteer het telefoonnummer van de Visa Global Card Assistance Service (GCAS) en bewaar dit apart van uw kaart.
  • Berg de kaartdocumenten veilig op en vergelijk als u weer thuis bent de betalingsbewijzen met de afrekening. Zo hebt u een duidelijk zicht op uw kosten en kunt u uw uitgaven altijd controleren.

In noodgevallen correct reageren

Als u bij het betalen of opnemen van geld iets ongewoons overkomt, moet u het zekere voor het onzekere nemen:

  • Uw kaart wordt niet geaccepteerd: controleer eerst of de automaat wel Visa Cards accepteert. Dat ziet u aan het logo van de kaarten die worden aanvaard en dat op de automaat is aangebracht. Als de automaat normaal gesproken Visa Cards accepteert, blijf dan vooral rustig en herhaal de procedure. Als het weer niet lukt, neem dan contact op met uw bank. Mogelijk is uw kaart tijdelijk geblokkeerd om misbruik te voorkomen.
  • Uw kaart wordt door de automaat ingeslikt: weiger in elk geval hulp van vreemden ter plaatse. Het zou wel eens om een poging tot fraude kunnen gaan. Meld het voorval aan de bank waar u op dat ogenblik bent en aan de bank die uw kaart heeft verstrekt.
  • U bent uw kaart kwijt of ze is gestolen: Laat de kaart onmiddellijk blokkeren. Wend u daarvoor rechtstreeks tot de bank die uw kaart heeft verstrekt. Zij kan u snel een vervangende kaart verstrekken en u verder informeren over voorwaarden, leveringsduur en dergelijke. Andere telefoonnummers om uw kaart te blokkeren vindt u hier. Deze nummers zijn erg handig wanneer u zich in het buitenland bevindt.

Kleine chip, grote mate van veiligheid


Met de EMV-chiptechnologie, die Visa, MasterCard en Europay samen hebben ontwikkeld, leveren wij een belangrijke bijdrage aan fraudebestrijding. Meer dan 80 procent van de Visa Cards is al van een EMV-chip voorzien. Deze op de kaart aangebrachte chip heeft het misbruik van valse kaarten beduidend verminderd.

Card

Waarom chipkaarten?

Met een ingebouwde chip is uw Visa Card veiliger dan ooit. Bovendien versnelt de chip de betalingsprocedure – zo spaart u weer kostbare tijd uit aan de kassa. Omdat Visa-chipkaarten, kaartlezers en geldautomaten wereldwijd met hetzelfde systeem werken, kunt u uw chipkaart gebruiken zoals u gewend bent. Uw kaart is verder voorzien van een magneetstrip zodat u er net als vroeger mee terechtkunt bij elk bankloket en bij elke geldautomaat. Aangezien er bij EMV-chips geen gevaar bestaat op krassen of slijtage, zijn chipkaarten ook bijzonder stevig. Uw Visa Card is daardoor een betrouwbare en duurzame partner.

Hoe gebruik ik mijn chipkaart?

Een chipkaart wordt niet zoals een magneetkaart door de pinautomaat gehaald, maar in de pinautomaat gestoken. Om met de kaart te kunnen betalen is toestemming nodig: u bevestigt de betaling door een persoonlijke pincode in te voeren. Daardoor krijgen criminelen het een stuk moeilijker om gevonden of gestolen kaarten te gebruiken voor frauduleuze doeleinden.