Innovation

Prijswinnaar Holy Moly Pizza gooide razendsnel het roer om

ecom holy moly

Op 15 maart ging het land op slot toen bleek dat het coronavirus ook in Nederland zijn kop had opgestoken en inmiddels zitten we weer in een gedeeltelijke lockdown om de besmettingen terug te dringen. De eerste persconferentie kwam als een grote schok, ook voor rasondernemer Ben van Duijn: "Ik wist direct dat ik mijn businessplan moest omgooien.” Van Duijn was net aardig op dreef met Holy Moly Pizza: gemotoriseerde driewielers als rijdende pizzakeuken voor bedrijfsfeesten, festivals, bruiloften en partijen. Het plan was om in de zomer ook consumenten te gaan beleveren. Corona gooide roet in het eten. Toch wist Van Duijn zich snel aan te passen én met zijn flexibiliteit de Geniaal Lokaal Ondernemen wedstrijd te winnen. Hier lees je hoe hij slim manoeuvreerde in coronatijd. 

Experimenteren met pizzaoven 

‘’Nadat mijn vorige e-commerce bedrijf ter ziele was gegaan, zat ik thuis als huisman om de kinderen op te vangen en voor het eten te zorgen. Ik had alle tijd om met ons pizzaoventje te experimenteren,” zegt Van Duijn. “Op een goed moment had ik een heerlijk recept gevonden. Dat heb ik verder verbeterd en uitgebreid. Al snel kwam ik tot de conclusie dat er geld mee te verdienen viel.” Dat tekent de ondernemer die altijd kansen ziet. Pizza’s bakken kan iedereen en bezorgdiensten staan in de rij. Je moet als ondernemer van goeden huize komen om in zo’n volle markt een plaats te bevechten. 

Van Duijn was ervan overtuigd dat het concept ‘ga met de pizzaoven naar de klant in plaats van met een lauwe pizza’ kans van slagen had. Als telg uit een familie van gastronomen heeft hij de belangstelling voor goed eten en drinken van huis uit meegekregen. Hoe verser de ingrediënten en hoe dichter bij de consument bereid, hoe beter het gerecht zal zijn. "Je ziet dat echt goede pizzeria’s wel take-away aanbieden, maar niet aan huis bezorgen. Immers, een pizza uit de rugtas van de bezorger die door weer en wind onderweg is geweest, is gewoon niet lekker genoeg. Ik ben vanuit mijn woonplaats Abcoude met Holy Moly Pizza de boer opgegaan naar festivals en feesten. Dat ging net lekker lopen. Helaas was het van korte duur.” 

Boter bij de vis 

Een beetje ondernemer is niet voor één gat te vangen. Waar veel ondernemers – vaak noodgedwongen – op de rem zijn gaan staan, is Van Duijn juist gas gaan geven. Hij heeft de lancering van de consumenten business drie maanden naar voren gehaald. “Direct na de eerste lockdown hebben we keihard doorgewerkt om alles voor elkaar te krijgen. Via social media brachten we Holy Moly Pizza onder de aandacht. Op de maandag daarop kwamen de eerste bestellingen binnen.” Ook heeft Van Duijn geïnvesteerd in aanpassing van de website, in extra rijdende keukens en in uitbreiding van het team. “De website moet compleet en laagdrempelig zijn, inclusief makkelijk betalen en afspraken inboeken. Klantenservice is heel belangrijk als je met consumenten te maken hebt. Mensen moet ook telefonisch hun bestelling kunnen doorgeven.” Van Duijn heeft een informal investor gevonden voor een deel van de investeringen. "Wat ook meehielp voor het financiële plaatje is dat er gelijk geld binnenkwam. Mensen betalen online op de website of met kaart bij de keuken. Boter bij de vis.” 

Het concept slaat duidelijk aan. "We krijgen opvallend veel mond-tot-mond-reclame.” Van Duijn is al bezig met uitbreidingsplannen, in eerste instantie naar Amstelveen en later misschien verder. Een landelijke vloot van rijdende Holy Moly Pizza-keukens ligt in het verschiet. “Maar daar ben ik nog helemaal niet mee bezig. Eerst maar eens een goed fundament neerleggen en zien hoe het in de winter gaat. Nu komen de mensen graag naar buiten om te kijken hoe hun pizza's worden gemaakt. Er ontstaat leuk contact met de kok, klanten krijgen iets lekkers terwijl ze staan te wachten. In de winter wordt het natuurlijk anders. De koks en de wagens zijn goed gewapend tegen kou, regen of wind. Klanten blijven misschien liever binnen. Ik wil hen via een webcam in de keuken het bakproces laten meebeleven.” 

 

 

Visa wil ondernemers in tijden van corona inspireren. Om die reden heeft het bedrijf de wedstrijd Geniaal Lokaal gehouden. Ondernemers met een goed idee of een slimme aanpak om hun bedrijf de coronacrisis te laten overwinnen, maakten kans op een flink online advertentiebudget om nieuwe en oude klanten te bereiken. Vandaag in the spotlights: Holy Moly Pizza. 
Tag: Digital commerce