Innovation

Rabobank: Nieuwe betaalpas met Visa Debit geeft betaallandschap een boost

Wij spraken met Edwin Sanders, Lead Strategy Payments bij Rabobank, over de nieuwe betaalpas, creditcards en Click to Pay

Payment with Visa Debit card on contactless terminal.

Het Nederlandse betaallandschap heeft zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld. Waar we voorheen hoofdzakelijk betaalden met cash en pinpassen, wordt er nu door de toegenomen populariteit van e-commerce veel meer online betaald. En de ontwikkelingen zijn nog lang niet klaar; de betaalwereld blijft in beweging, waarbij aspecten als gemak, veiligheid en duurzaamheid de boventoon voeren. We gaan hierover in gesprek met Edwin Sanders, Lead Strategy Payments bij Rabobank en bespreken met hem de belangrijkste trends op betaalgebied.

“Naast de toename in digitale betalingen die we al jaren zagen, zien we nu ook een enorme groei in mobiele betalingen, mede omdat de mogelijkheden toenemen en consumenten steeds meer vertrouwen krijgen in deze betaalmethoden”, vertelt Edwin. “Pre-corona zagen we al dat de populariteit van deze betalingen toenam, maar COVID-19 heeft deze ontwikkeling fiks versneld. Nu mensen gewend zijn geraakt aan het gemak van digitaal en mobiel betalen, blijven zij hier ook na corona gebruik van maken. De verwachting is dan ook dat klanten nog vaker digitaal en mobiel gaan betalen.”

De nieuwe betaalpas biedt vele voordelen

Om nog beter op deze ontwikkeling in te kunnen spelen stapt Rabobank dit jaar over van de traditionele pinpas naar een nieuwe betaalpas met veel voordelen voor klanten. Hiervoor introduceren zij in de tweede helft van dit jaar onder andere Visa Debit, zodat zij wereldwijd een zo groot mogelijk bereik kunnen bewerkstelligen voor hun klanten. Klanten ontvangen deze nieuwe betaalpas – waarvoor net als bij de andere betaalpassen van Rabobank gerecycled materiaal is gebruikt – vanzelf en hoeven hiervoor geen actie te ondernemen.

Edwin: “De pinpas was binnen Nederland heel populair voor betalingen in de fysieke winkelstraat. Deze pas heeft echter beperkingen om mee te betalen, vooral buiten Europa of voor online betalingen. Nu wordt het dus mogelijk om ook buiten Europa met je betaalpas te betalen, op alle plekken waar je dit nu ook met je creditcard kunt. Voor online betalen zien we dat het niet altijd mogelijk is om met bestaande binnenlandse online betaaloplossingen te betalen bij webshops in het buitenland. Daarom stappen we in Nederland over naar de nieuwe betaalpas, waarmee we de klant meer keuzes bieden om eenvoudig online en wereldwijd te betalen.”

Voordelen voor retailers

Met de introductie van de nieuwe betaalpas krijgen klanten dus één nieuwe, gemakkelijke betaalmogelijkheid voor hun online en offline aankopen. Dit biedt natuurlijk ook voordelen voor retailers. Zo kunnen (web)winkeliers met veel klanten uit het buitenland, zoals toeristen, hiermee nog gemakkelijker hun betalingen accepteren.

Concurrentie leidt tot innovatie

In Europa, maar ook wereldwijd, is Nederland een van de koplopers in het percentage pinbetalingen en online betalingen per inwoner. In ons land hebben we daarom al verschillende (online) betaalmethoden tot onze beschikking, maar er is binnen het betaallandschap zeker nog genoeg ruimte voor een extra betaalmethode. Volgens Edwin biedt de introductie zelfs sterke voordelen: “De competitie tussen betaalmerken zorgt uiteindelijk alleen maar voor mooiere oplossingen voor klanten en dat is toch waar we uiteindelijk naar streven. Hierdoor kunnen klanten kiezen welke betaaloptie het beste bij hen past.”

Toekomst van de creditcard

Een andere betaalmethode die gevolgen gaat ondervinden van de komst van de nieuwe betaalpas, is de creditcard. “Veel Nederlanders gebruiken hun creditcard nu bijvoorbeeld als betaalmiddel op plekken waar hun pinpas niet wordt geaccepteerd. Dat is straks dus niet meer nodig”, vertelt Edwin.

Toch blijft de creditcard dankzij zijn specifieke eigenschappen een belangrijke rol in het betaalspectrum spelen. “In tegenstelling tot bij andere betaalmethoden zijn de aankopen met je creditcard bij Rabobank verzekerd bij verlies, diefstal en beschadiging. Hiermee bouw je als klant extra zekerheid in en kun je met een gerust hart grotere aankopen doen.

Daarnaast zijn er ook nog andere usecases die creditcard-gedreven zijn, bijvoorbeeld als er een later moment van betalen gewenst is bij grotere uitgaven. Door hierbij je creditcard en dus een uitgestelde betalingsmogelijkheid te gebruiken, hoef je niet meteen een grote som geld neer te leggen en beperk je dus de impact op je te besteden dagelijkse budget. Kortom, ook na de komst van de nieuwe betaalpas heeft de creditcard nog meer dan genoeg bestaansrecht.”

Betalen met één muisklik

Een andere, nieuwe betaalmethode die voortkomt uit de verdere digitalisering van betalingen en inspeelt op het gewenste betaalgemak van klanten, is Click to Pay. Rabobank is bezig met het opzetten van deze betaaldienst en werkt hierbij onder andere samen met Visa.

Edwin: “Hoe het werkt, is dat klanten eenvoudig hun nieuwe betaalpas kunnen toevoegen aan Click to Pay. Bij webwinkels die Click to Pay accepteren, kun je daarna veilig, makkelijk en snel betalen. De klant kan zijn betaalpas uiteraard op elk moment weer verwijderen uit Click to Pay als hij of zij dat wil. Ook voor webwinkeliers brengt dit de nodige voordelen met zich mee, omdat deze frictieloze manier van betalen voor minder uitvallers in het betaalproces zorgt en de conversie dus verhoogt.”

Verder bijdragen aan de maatschappij

Naast het maken van de betaalpassen van gerecycled materiaal, zoekt Rabobank naar meer mogelijkheden om actief bij te dragen aan de uitdagingen op het gebied van klimaat en milieu. “Zo experimenteren we samen met klanten wat de mogelijkheden zijn om de CO2-voetafdruk te reduceren op basis van transactie-inzichten”, besluit Edwin.

Tag: Payment technology Tag: Payment trends