Innovation

Zo maakt OVpay reizen in het openbaar vervoer steeds slimmer en makkelijker

Open Loop Zahlungen im Nahverkehr_800x450

Steden en dorpen over de hele wereld vertrouwen op het openbaar vervoer om inwoners gemakkelijk naar hun werk, school en andere plekken te brengen. Maar niet al deze systemen zitten op dezelfde manier in elkaar. In veel gevallen is er sprake van een gesloten systeem: gebruikers kopen steeds opnieuw een kaartje of laden hun OV-chipkaart op zodra ze in een bus of trein stappen. Maar er is een alternatief systeem dat het proces een stuk makkelijker maakt, en dat is met open-loop betalingen.

Maak kennis met open betalingen

Open-loop systemen op basis van de EMVco-standaard1voor contactloze betalingen bieden een handiger, efficiënter en kosteneffectief alternatief. Er is geen sprake van losse trein- of buskaartjes, er wordt geen onnodig gebruik gemaakt van papier, je hoeft geen contant geld op zak te hebben én je hoeft niet te wachten in een rij. In plaats daarvan kunnen reizigers hun smartphone, smartwatch of contactloze pinpas of creditcard gebruiken om in- en uit te checken.

Naast Nederland zijn er veel steden over de hele wereld die al gebruik maken van open-loop systemen. Visa heeft wereldwijd meer dan 750 projecten voor contactloos openbaar vervoer opgestart, van Vancouver tot Osaka en Rio de Janeiro. Daarbij zijn de vaste kosten voor kaartjesverkoop verlaagd, het aantal reizigers is gestegen en de ervaringen van reizigers zijn verbeterd. Dit zijn veelal projecten in individuele steden of regio’s. Maar wat gebeurt er als een heel land kiest voor open-loop-betalingen? Nederland biedt een blik op de toekomst van het openbaar vervoer met open-loop.

Met één tik overal naartoe in Nederland 

Onlangs introduceerde Nederland OVpay op nationaal niveau, wat ons land het eerste ter wereld maakt met een open-loop ticketing oplossing die door het hele land gebruikt wordt. Dit betekent dat voor zo’n 4 miljoen reizigers in het openbaar vervoer één tik bij het in- en uitstappen voldoende is om zich van punt a naar punt b te verplaatsen. Reizigers tikken met hun smartphone, smartwatch of betaalpas tegen een kaartlezer of poortje wanneer ze het station of voertuig instappen om in te checken en doen hetzelfde om uit te checken. ‘s Nachts worden alle reizen geaggregeerd en wordt het juiste tarief bepaald. De volgende dag wordt dit automatisch van de betaalpas of rekening afgeschreven. De backend systemen van open-loop ticketing berekenen automatisch de beste prijs voor de reis, wat helpt om de kosten te drukken en de complexiteit van specifieke kortingscodes of het downloaden van apps weg te nemen.

Het openbaar vervoer in Nederland is een van de meest efficiënte en nauw verbonden netwerken in Europa, met miljoenen passagiers die elke dag door het land reizen. Open-loop betalingen dragen hier een groot deel aan bij. Steden en regio’s in het hele land profiteren van vereenvoudigde systemen en een lagere CO2-uitstoot, terwijl openbaarvervoersbedrijven profiteren van een verbeterde efficiëntie, kostenbesparingen en waardevolle inzichten in reizen en transacties op basis van data. Deze systemen bevorderen ook de financiële inclusie bijvoorbeeld door middel van prepaidkaarten waarmee reizigers zonder (lokale) bankrekening kunnen deelnemen aan de digitale economie.

Aanzienlijke toename OVpay

Om het innen van tarieven in het hele land te makkelijk te maken, richtte een samenwerkingsverband van openbaarvervoersbedrijven in Nederland Translink op, het betalingshart van het Nederlandse openbaarvervoersysteem. Translink functioneert als transactiepartner voor alle vervoerders in het land, wat bijdraagt aan een naadloze ervaring en waardoor vervoerders kunnen focussen op hun kerntaak: mensen van de ene plek naar de andere brengen. 

De aanzienlijke toename van het aantal tikken op OVpay - van 7,3 miljoen in april 2023 tot 22 miljoen in december 2023 - laat een snelle adoptie van het nieuwe systeem zien. Nederland is van plan om de resterende gesloten systemen voor het einde van 2024 uit te faseren en OVpay uit te rollen naar alle openbaarvervoersbedrijven. Hiermee verlagen ze de drempel om met het openbaar vervoer te reizen nog verder. 

Open-loop buiten Nederland 

Uit eigen onderzoek weten we dat systemen die gebruik maken van open-loop betalingen lagere overheadkosten voor kaartverkoop, meer reizigers en een betere reiservaring laten zien. Daarnaast kan het leiden tot minder auto's op de weg, wat resulteert in minder CO2-uitstoot en helpt om te bewegen naar een duurzamere toekomst. Nederland geeft de rest van de wereld vandaag al een voorproefje van de open-loop toekomst.

Meer informatie vind je in het uitgebreide Visa-rapport: ‘OVpay - National Tap to Ride in the Netherlands’.

 

______________________

 

1EMVCo is een specificatie die wereldwijde interoperabiliteit en veiligheid bevordert bij het verwerken van betalingen met chipkaarten, ontwikkeld door o.a. Visa)

Tag: Urban Mobility