Security

Voorsprong door 30 jaar ervaring met AI

By Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland

Visa employee looks at data on computer screens while monitoring for fraud.

Iedere dag verwerkt Visa honderden miljoenen transacties. Of consumenten nu boodschappen doen, online winkelen of een treinkaartje kopen: het Visa-netwerk verwerkt de betaling, routeert ze naar de juiste plek, beheert de risico's en autoriseert transacties op bliksemsnelheid. Iedere seconde reizen tot 76 duizend transacties in meer dan 200 landen en gebieden over ons platform dat bestaat uit 300 miljoen regels code en meer dan 38 miljoen route kilometers in ons beschermde netwerk. In de afgelopen 12 maanden verwerkte dit platform 14.5 biljoen dollar in betaalvolume.  

Een integraal onderdeel hiervan, nu al voor 30 jaar, is Artificial Intelligence (AI). Visa was het eerste betaalnetwerk dat AI gebruikte voor fraudedetectie. Nu staan we op een keerpunt. Generatieve AI moet de productiviteit verhogen, de klantenservice verbeteren en winkelen gemakkelijker maken. 

Generatieve AI is ook bij Visa een game changer. Het zal de manier veranderen waarop we bij Visa onze partners en klanten ondersteunen en hoe we samenwerken. Het zal ook de ontwikkeling van nieuwe producten mogelijk maken en de productiviteit van onze medewerkers verhogen. Hierdoor kunnen we beter voldoen aan de behoeften van onze klanten.  

Voorsprong door 30 jaar ervaring in fraudebestrijding met AI 

Met 30 jaar ervaring zijn we bij Visa goed voorbereid om de kracht van generatieve AI te benutten. In 1993 waren we namelijk de eerste in de betalingssector die op AI gebaseerde technologie gebruikte voor risico- en fraudebeheer. Dat is één van de grootste uitdagingen voor betaalnetwerken: gewenste transacties onderscheiden van frauduleuze transacties.  

Alleen al in de afgelopen tien jaar hebben we meer dan drie miljard dollar geïnvesteerd in AI en data-infrastructuur om geld veiliger en slimmer te verplaatsen, en om proactief fraude te identificeren en te voorkomen. Hiermee lossen we concrete pijnpunten op voor kopers, verkopers en financiële instellingen. 

Oplossingen zoals Visa's Cybersource Decision Manager, een tool voor fraude- en risicobeoordeling, passen geavanceerde machine learning toe op historische transactiegegevens om patronen te herkennen. In onze Risk Operation Centers beschermt AI samen met onze experts het Visa-ecosysteem door proactief miljarden dollars aan pogingen tot fraude te detecteren en te voorkomen. En Visa's real-time deep learning model, Smarter Stand-In Processing (STIP), helpt de ervaringen tijdens betaalstoringen te verbeteren door betaalgoedkeuringen na te bootsen met een nauwkeurigheid tot 95 procent. En alleen al in 2022 hielp Visa's real-time betalingsfraude monitoring oplossing, Visa Advanced Authorization (VAA), naar schatting 27 miljard dollar aan fraude te voorkomen. 

Een nieuw tijdperk: generatieve AI voor diensten, code en om onze klanten beter te bedienen 

We ontwikkelen al generatieve AI-mogelijkheden voor het dagelijks programmeren en testen van onze software. Hierdoor kunnen onze ontwikkelaars gebruikmaken van geavanceerde technieken voor het gezamenlijk programmeren met behulp van AI. Enkele duizenden collega's werken al op onze nieuwe data- en AI-platforms om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. 

Samen met onze partners werken we aan het verbeteren van de winkelervaring en het bijbehorende betaalproces voor consumenten en retailers met generatieve AI. 

Tegen het einde van het jaar zal honderd procent van onze medewerkers werken met generatieve AI. Om dit te bereiken hebben we intern een beveiligde versie van GPT-4 geïntroduceerd, waarvoor strikte gebruiksrichtlijnen gelden. Dit moet ons allemaal helpen om nog efficiënter te werken. Er komt meer tijd vrij voor strategische, complexere activiteiten die ons bedrijf en onze klanten helpen groeien.   

Vertrouwen blijft centraal staan 

Al dit werk wordt ondersteund door een toewijding aan de hoogste normen van gegevensbeheer en verantwoord gebruik van AI. Het opbouwen van consumentenvertrouwen rondom AI, opkomende technologie en data is essentieel. Visa werkt al drie decennia aan duurzame innovatie door het verantwoord beheer van gegevens te prioriteren. Dit is een fundamentele basis voor verantwoorde AI. Op alle gebieden van innovatie zorgt Visa ervoor dat elke inzet of gebruik van gegevens verantwoord, veilig, compliant en betrouwbaar is. Het is een onlosmakelijk deel van onze organisatie waarop onze sterke reputatie en wereldwijde merk zijn gebouwd. 

Vertrouwen blijft centraal staan in alles wat we doen, en dat vertrouwen behouden is een verantwoordelijkheid die we niet licht opvatten. We zijn enthousiast over het werk dat voor ons ligt en de centrale rol die Visa en onze partners kunnen spelen bij het innoveren van de toekomst van geld. 

Visa lanceert AI-adviespraktijk voor klanten en partners 

Visa gaat banken en andere partners adviseren over het gebruik van AI. De nieuw opgerichte AI Advisory Practice van het in-house adviesbureau Visa Consulting & Analytics (VCA) ondersteunt Visa-klanten om kansen te benutten op het gebied van AI en generatieve AI. Lees hier meer over deze aankondiging.  

Tag: Artificial Intelligence Tag: About Visa