Het belangrijkste voor uw bedrijf is cashflow. Stipte betalingen zijn dan ook van groot belang. Vandaag de dag betalen steeds meer consumenten met een betaalpas of mobiele telefoon. Het zoeken naar een geldautomaat of naar de bank gaan kost tijd. Maak betalen voor uw klanten zo makkelijk mogelijk.

Het accepteren van Visa biedt veel voordelen die we hier kort uitleggen.
Meer veiligheid.
Het hebben van contant geld in de kassa brengt risico's met zich mee. Dankzij kaartbetalingen hoeft u zich geen zorgen te maken over het veilig bewaren van uw geld en het naar de bank te moeten brengen.
Meer inzicht
Met digitale betalingen is de cashflow van uw bedrijf beter te analyseren en kunt u trends signaleren. Ook kunt u met de maandelijkse betalingsrapportage mogelijke patronen herkennen. Een voorbeeld: doen uw klanten kleinere, frequentere aankopen doordeweeks of juist grotere, minder frequente aankopen in de weekenden? Op basis van deze gegevens kunt u beter beslissen hoe u uw bedrijf wilt runnen en of uw wilt adverteren met een relevante aanbieding.
Meer service
Of u nu vanuit kantoor, mobiel of bij klanten thuis werkt, met digitale betaalmogelijkheden presenteert u zichzelf als een servicegerichte dienstverlener. Uw klanten hebben geen kleingeld of grotere contanten nodig en u bespaart uzelf het gedoe van voldoende wisselgeld voorradig hebben.
Meer mogelijkheden
Wilt u boekingen of (vooruit)betalingen kunnen accepteren via een online winkel of een app? Als u al kaartbetalingen accepteert, bent u ook klaar voor de volgende stap voor uw bedrijf. Sommige aanbieders van kaartbetalingen kunnen u helpen met het opzetten van een webshop of het overschakelen naar een nieuw platform. Al uw online -en winkelverkopen beheert u eenvoudig op één plek.
Doet u mee?
U accepteert al kaartbetalingen en wilt uw boekhouding nog effectiever maken? Lees dan ons artikel “Ontvang sneller betalingen en verminder administratiekosten dankzij digitale boekhoudsoftware”.

Steeds meer Nederlanders betalen contactloos. Er zijn handige betaalmogelijkheden en bijna alle winkels accepteren kaartbetalingen. En uw klanten verwachten ook dat u kaartbetalingen accepteert.
Uw voordelen
Overweegt u in de toekomst kaart en mobiel betalingen te gaan accepteren om daarmee aan de wensen van uw klanten te voldoen? Dit zijn de voordelen:
- Hogere verkoopcijfers, omdat u naast contant ook kaartbetalingen accepteert
- Geen kosten en problemen meer met late betalingen of vals geld
- Moderne uitstraling van uw bedrijf
De eerste stappen
Er zijn verschillende aanbieders van kaartbetalingsdiensten, prijsmodellen en betaalautomaten Maar welke oplossing past bij u en uw onderneming? Omdat elk bedrijf anders is, is er geen vast antwoord. Houd bij uw overwegingen in ieder geval rekening met de volgende punten:
Zakelijke vooruitzichten
Hoe gaat het nu met uw bedrijf en hoe moet het zich de komende twee tot drie jaar ontwikkelen? Weet dat er verschillende manieren zijn om kaartbetalingen te accepteren. Of u nu werkt vanaf uw eigen locatie, via een website of telefonisch, u beslist wat bij u past. Nu en in de toekomst.
Schatting aantal kaarttransacties
Denk na over het gemiddelde aantal en het transactiebedrag van kaartbetalingen over een bepaalde periode. Deze informatie wordt meestal gevraagd door aanbieders van kaartbetalingsdiensten. Met een ruwe schatting kunt u verschillende aanbieders ook beter met elkaar vergelijken.
Betaalautomaten
Hoe bedient u op dit moment uw klanten en hoe wilt u dat in de toekomst gaan doen? Denk erover na en bepaal vervolgens uw keuze in betaalapparatuur. U beslist of u vaste of mobiele automaten wilt en of u de voorkeur geeft aan een onafhankelijke of geïntegreerde oplossing voor uw kassasysteem.
Prijsmodellen
Vaste prijzen of vraag gebaseerde tarieven? Om te bepalen welke oplossing het beste bij u past, moet u rekening houden met de vooraf te maken kosten, de contractduur en de factureringsvoorwaarden.

Contactloos betalen, met een kaart of mobiele telefoon, wordt in Nederland heel veel gebruikt. Het is sneller dan betalen met een chip en pincode en biedt u of uw personeel de mogelijkheid meer aandacht aan uw klanten te schenken.
Zorg dat klanten nog steeds een fooi kunnen geven. De meeste betaaltautomaten kunnen worden geconfigureerd om eenvoudig fooien toe te voegen.
Train uw medewerkers. Met contactloos betalen kunnen ze kostbare tijd besparen. Hoe beter u en uw medewerkers op de hoogte zijn, hoe soepeler de overgang.
De belangrijkste punten: leg uw personeel de limieten vaan contactloos betalen uit, adviseer klanten chip- en pincode betalingen te gebruiken in het geval van een weigering bij contactloos. Zorg voor restitutiemogelijkheden en stel in dat fooien worden geaccepteerd.
Help uw bedrijf te groeien met snellere services en kortere wachttijden.

In een samenleving die steeds digitaler wordt, is de mogelijkheid om met een kaart te betalen synoniem voor gemak, snelheid en veiligheid. In Nederland wordt 67% van de betalingen aan de toonbank elektronisch gedaan (Betaalvereniging Nederland) en in Europa worden drie op de vijf keer betalingen elektronisch gedaan. Bied dus de betaalmogelijkheden die uw klanten verwachten.
Vier tips voor het aanbieden van kaartbetalingen:
Bepaal welke betalingsdienstaanbieder het beste bij u pastVoor kaartbetalingen in uw bedrijf heeft u een specifieke bankrekening nodig - een zakelijke rekening - en een betaalautomaat. U heeft hiervoor diverse mogelijkheden: u kiest ervoor om via uw bank een compleet pakket af te nemen: een zakelijke rekening, de betaalautomaat en uw keuze van kaartacceptatie (bijvoorbeeld bankpassen (debit kaarten) en credit kaarten. U kunt er ook voor kiezen om zelf een betaalautomaat aan te schaffen en de bankpassen (debit kaarten) te laten verwerken door uw bank en de acceptatie van credit kaarten via een andere partij.
U kunt er ook voor kiezen om zelf een betaalautomaat aan te schaffen en de bankpassen (debit kaarten) te laten verwerken door uw bank en de acceptatie van credit kaarten via een andere partij.
Vind de juiste dienstverlener. Dienstverleners kennen minimale verschillen in technologie en klantenservice. Het belangrijkste criterium is de prijs. De meeste providers rekenen een vast percentage en/of bedrag per betaling. Het vergelijken van opstartkosten, vaste maandelijkse minimumkosten en aankoop-/huurkosten voor betaalapparaten is dan ook aan te bevelen.
Train uw personeel. Besteed extra aandacht aan de volgende punten: hoe om te gaan met geweigerde betalingen, het accepteren van fooi en retourpinnen.
Kies een betaalapparaat die bij uw bedrijf past. Let daarbij op fooi functionaliteit en de overige mogelijkheden van de automaat zoals bijvoorbeeld een intergratie met uw kassa. Een site voor meer informatie is bijvoorbeeld www.checkout.nl
1 Visa bedrijfsgegevens, augustus 2018

Uit een onderzoek van CBI Insights bleek dat geldgebrek de belangrijkste reden is waarom één op de drie start-ups faalt. Zelfs een goedlopend bedrijf moet voldoende liquiditeit hebben om de eigen medewerkers en leveranciers op tijd te betalen. Met slechts een paar stappen optimaliseert u uw cashflow en zorgt u ervoor dat er altijd voldoende geld op uw zakelijke rekening staat.
De basis
Hoe en wanneer u betalingen ontvangt, is grotendeels aan uw klanten en ligt buiten uw controle. Desalniettemin zijn er opties om een snellere betaling te garanderen. Dit betekent dat u meer geld op uw rekening heeft en u de administratieve rompslomp als gevolg van betalingsachterstanden kunt verminderen. Let vooral op de volgende punten:
Betalingsvoorwaarden
Wanneer moeten uw klanten betalen? Is uw betalingstermijn 45 dagen na factuurdatum, of gaan velen ook met 30 dagen akkoord? Door duidelijke, standaard betalingsvoorwaarden vast te stellen, vergroot u de kans dat u sneller wordt betaald. Denk ook eens na over de betalingsvoorwaarden die u met leveranciers bent overeengekomen. Deze kunnen indien nodig worden verlengd, zodat u eerst door uw klanten wordt betaald voordat u uw eigen rekeningen moet betalen.
Te late betalingen
Zorg voor een vast proces voor het afhandelen van te late betalingen, zodat u altijd een overzicht heeft van wanneer de betaling verschuldigd was. Er zijn verschillende tools die dit automatisch onthouden en voor u doen.
Herhaalde late betalingen
Heeft u klanten die regelmatig te laat betalen? Neem dan contact met hen op en zoek samen naar een oplossing. Een meer ingrijpende maatregel zou zijn de dienstverlening aan notoire ‘te laat betalers’ te stoppen. Welke manier u ook kiest - er moet actie worden ondernomen in geval van betalingsachterstand.
Boekhoudsoftware
Mogelijk verzorgt u zelf nagenoeg alle functies binnen uw bedrijf. U bent verkoper, adviseur, accountant, marketingdirecteur en CEO ineen. Terwijl u zich beter kunt focussen op de door u beloofde toegevoegde waarde van uw onderneming. U kunt uw tijd nuttiger gebruiken dan én de boekhouding te doen, én de facturen op te stellen, én de betalingen na te jagen én de volledige cashflow te beheersen. Boekhoudsoftware kan u daarbij helpen. Het biedt een actueel en accuraat overzicht van uw financiën. Wat zijn de concrete voordelen van boekhoudsoftware voor uw bedrijf?
Krijg sneller betaald
Met geautomatiseerde boekhoudsoftware kunt u na het werk direct facturen aanmaken. Om geen tijd te verliezen, kunnen facturen zelfs automatisch worden gegenereerd en onmiddellijk via uw smartphone worden verzonden. Voor klanten die in gebreke zijn qua betaling stelt u eenvoudig aanpasbare betalingsherinneringen in, die automatisch via e-mail worden verzonden. Het voordeel van deze processen: u krijgt sneller uw geld.
Bespaar tijd
Taken zoals het op elkaar afstemmen van bankafschriften, het vastleggen van uitgaven en het maken van maandelijkse facturen kunnen worden geautomatiseerd met en dat scheelt enorm veel tijd.
Altijd up-to-date
Als u uw boekhoudsoftware in de cloud host, krijgt u altijd de laatste informatie over de financiële prestaties van uw bedrijf. Controleer eenvoudig uw cashflowstatus vanaf uw smartphone en weet hoe u er financieel voor staat. Met boekhoudsoftware in de cloud kunnen ook verschillende applicaties van derden worden geïntegreerd. Zo beheert u met één systeem de salarisadministratie, HR-programma's en prognoses. Dit bespaart tijd zodat u zich volop kunt bezighouden met de groei uw bedrijf.
Wat is de cloud? De cloud is een platform waar u altijd en overal toegang heeft tot uw veilig opgeslagen bestanden. Als u nog geen boekhoudsoftware in de cloud gebruikt, is uw accountant waarschijnlijk van plan dit in de nabije toekomst te gaan doen. Simpelweg omdat er talloze softwarepakketten zijn die voordelig, tijdbesparend en flexibel zijn. De software is vaak zo gebruiksvriendelijk dat u deze alleen kunt gebruiken of met minimale ondersteuning van een accountant.